FANDOM

Bosco Terminator Ntaganda-Pochodzący z Ruandy watażka żyjący w Demokratycznej Republice Konga.Obecnie
Terminatorkongo

Bosco Ntaganda

czeka na wyrok w Międzynarodowym Trybunale Karnym.

Bosco Ntaganda pochodzi z plemienia Tutsich.Osiemnaście lat temu był jednym z rebeliantów z ludu Tutsich, którzy zatrzymali ludobójstwo na swoich współplemieńcach w Rwandzie.Dziesięć lat temu należał do dowódców Unii Patriotów Kongijskich (UPC) i brał udział w tragicznej wojnie w Demokratycznej Republice Konga.W czasie konfliktu w prowincji kiwu służył w Kongresie Na Rzecz Ochrony Ludu(CNDP).CNDP było wspierane przez rząd Rwandy a Ntaganda w Kongu grabił bogactwa naturalne.Pod koniec 2002 roku kierowani przez Ntagandę rebelianci otoczyli górnicze miasto Mongbwalu w prowincji Wschodniej (dzisiaj Ituri) aby przejąć kpalnie złota.We wiosce doonano masakry cywilów,zgineło 800 osób.Sześć lat później Ntaganda dowodził oddziałem, który w dwa dni zabił 150 osób w Kiwanji w Północnym Kiwu. Na nagranym przez dziennikarzy Channel 4 filmie widać, jak "Terminator" spokojnie przechadza się główną ulicą miasteczka wydając rozkazy przez walkie-talkie, podczas gdy jego podwładni wywlekają z domów i mordują nieuzbrojonych mężczyzn i chłopców. Po wszystkim Ntaganda porwał z Kiwanji dwie nastoletnie dziewczyny, z których uczynił swoje niewolnice seksualne.W oddziałach Terminatorasłużyły także dzieci.Gdy CNDP przyjeło rozejm z rządem w Kinszasy kilkudziesięciu rebeliantów zostało rządowymi żołnierzami a Ntaganda został ogłoszony generałem.

W Kwietniu 2012 roku gen.Ntaganda wraz z 300 żołnierzami zdezerterował w prowincji Kiwu Wschodnie.Do buntowników dołączyli inni byli członkowie CNDP.W ciągu następnych dni dezerterzy zajeli kilka miasteczek w Kiwu.19 Listopada 2012 roku Oddziały Ntagandy przejeły miasto Goma które jest stolicą prowincji Kiwu.Po kilku tygodniach dezerterzy opuścili miasto.W 2013 roku Ntaganda wraz z kilkusetoma rebeliantami przekroczyli granice Kongijsko-Rwandyjską.Bosco Ntaganda odwiedził Ambasade USA w Rwandzie skąd dobrowolnie wywieziono go do Holandii gdzie swą siedzibe posiada Międzynarodowy Trybunał Karny.Proces Terminatora rozpoczął się 26 Marca.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki