FANDOM

Borchardt C93 - pistolet samopowtarzalny skonstruowany przez Hugo Borchardta. Jeden z pierwszych produkowanych seryjnie pistoletów samopowtarzalnych.
C93 Borchardt Pistol

Pistolet Borchardt C93

Jego konstruktor Hugo Borchardt był amerykaninem niemieckiego pochodzenia i był głównym inżynierem w fabryce Ludwig Loewe & Co.

Pistolet Borchardt C93 z powodu dużych wymiarów był bronią niezbyt ergonomiczną, z tego też powodu nie znalazł powszechnego zastosowania. Zasada działania opierała się o krótki odrzut lufy, z zamkiem ryglowanym układem dźwigni. Celownik pistoletu składał się z trójkątnej muszkiWymiary i kształt pistoletu utrudniały strzelanie jednorącz, dlatego C93 został wyposażony w dostawną kolbę mocowaną do tylnej części korpusu. Zasilany był z magazynka pudełkowego mieszczącego 8 nabojów. W pistolecie Borchardt C93 zastosowano szereg zupełnie nowych w tamtych czasach rozwiązań technicznych, które od tej pory były stosowane w praktycznie wszystkich kolejnych modelach pistoletów.

Pierwszy działający model pistoletu pojawił się na początku 1893 roku. W tym samym roku jego konstrukcja została opatentowana w Anglii, a następnie w kolejnych dziewięciu krajach (w tym Niemczech, Francji, Włoszech oraz USA). Borchardt C93 jak większość pionierskich konstrukcji był bronią niezbyt udaną. W drugiej połowie lat 90-tych XIX wieku Georg Luger przekonstruował pistolet Borchardta. Dzięki wprowadzonym zmianom udało mu się znacznie zmniejszyć rozmiary broni. Przekonstruowany pistolet był następnie produkowany jako P08 ParabellumObecnie pistolet Borcharda jest ozdobą każdej kolekcji broni, a cena każdego egzemplarza osiąga dziesiątki tysięcy dolarów amerykańskich.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Cesarstwo Niemieckie (II Rzesza)
  • Producent: Ludwig Loewe & Co., od 1986 roku Deutsche Waffen und Munitionsfabriken
  • Typ broni: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: 1893
  • Produkcja: 1893 - 1899
  • Wyprodukowane egzemplarze: 3 000szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 7,63 mm
  • Nabój: 7,65 x 25 mm Borchardt
  • Pojemność magazynka: 8 szt.
  • Długość: 352 mm
  • Szerokość: 47 mm
  • Wysokość: 137 mm
  • Masa całkowita: 1 300 g
  • Zasięg skuteczny: 200 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 430 m/s

Wersje:Edytuj

  • I i II - wersje z krótką (154 mm) lub długą (190 mm) lufą wyprodukowane jako prototypy. Numery seryjne odmian: krótka lufa: 6, 8, długa lufa: 3, 4, 7, 17, 25.
  • III - wersja z okresu przygotowania do produkcji seryjnej. Numery seryjne: 13, 27.
  • IV - wersje wyprodukowane w firmie Loewe. Numery seryjne: 19, 27 oraz do około 110.
  • V - wersje wyprodukowane w firmie Deutsche Waffen und Munitionsfabriken, wyprodukowane po 1896 roku. Numery seryjne: około 110 - do 3000.

Użytkownicy:Edytuj

  • Cesarstwo Niemieckie (II Rzesza)

Źródła:Edytuj

Michał Iljin (dyskusja) 16:35, sie 1, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki