FANDOM

Bomba głębinowa - broń morska w postaci metalowego wodoszczelnego cylindra wyposażonego w zapalnik, służąca do niszczenia okrętów podwodnych przeciwnika za pomocą umieszczonego w cylindrze ładunku wybuchowego.
Bomba głębinowa B-1

Bomba głębinowa

Bomba głębinowa jest przede wszystkim zrzucana (staczana) ze zrzutni bomb głębinowych (specjalnej pochylni) znajdującej się na rufie okrętu nawodnego po wpłynięciu okrętu nad domniemaną pozycję okrętu podwodnego, ustaloną np. za pomocą obserwacji lub stacji hydrolokacynych czyli sonarów. Bomby tego rodzaju, wprowadzono do uzbrojenia w 1916 roku podczas I wojny światowej. Zazwyczaj okręty były uzbrojone w dwie lub cztery zrzutnie bomb głębinowych, małe jednostki pływające jak kutry torpedowe lub ścigacze były wyposażone w pojedyńcze zrzutnie. W celu rozszerzenia pola rażenia, oprócz zrzutni bomb głębinowych z czasem pojawiły się również dziobowe i burtowe miotacze bomb głębinowych, miotające bomby na odległość około 50 - 200 metrów do przodu lub na burty okrętu za pomocą ładunków prochowych. W bomby głębinowe, zrzutnie bomb głębinowych oraz miotacze bomb głębinowych były lub nadal są uzbrojone okręty nawodne, samoloty oraz śmigłowce. Do zniszczenia lub uszkodzenia okrętu podwodnego nie jest wymagane bezpośrednie trafienie, lecz w przypadku dużych bomb głębinowych, wystarczający jest wybuch w odległości około 10 - 30 metrów. Bomby głębinowe tego rodzaju mają zwykle masę ładunku wybuchowego około 90 - 100 kg.
Zrzutnia bomb głębinowych

Zrzutnia bomb głębinowych zamontowana na polskiej korwecie ORP "Kaszub" Zródło: odwaszegofotokorespondenta.blogspot.com

Po II wojnie światowej wojnie wprowadzono do użytku także rakietowe bomby głębinowe, wyposażone w napęd rakietowy i wystrzeliwane z wyrzutni rakietowych bomb głębinowych. Rakietowe bomby głębinowe mają mniejszy ładunek wybuchowy od konwencjonalnych bomb głębinowych. W okresie zimnej wojny pojawiły się też bomby głębinowe wyposażone w głowice atomowe, przenoszone przez lotnictwo ze względu na duży promień rażenia.

Michał Iljin (dyskusja) 12:19, lut 14, 2019 (UTC)IljinM.