FANDOM

Biafra - historyczne państwo w Afryce Zachodniej na terenie Nigerii.

Flag of Biafra.svg

Flaga Biafry

Biafra istniała w latach 1967-1970. Nazwa państwa pochodziła od Zatoki Biafry. Powstała po nieudanym zamachu stanu i założył ją pułkownik  Chukwuemeka Odumegwu Ojukwu. Pierwszą stolicą Biafry było Enugu. Nowe państwo uznał Gabon, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zambia itp. Kraje takie jak Francja, Portugalia, Watykan, Republika Południowej Afryki, Izrael nie uznały niepodległości Biafry lecz ją wspierały. Nigeria początkowo odpowiedziała blokadą ekonomiczną, a następnie interwencją zbrojną. Armia Biafry początkowo odnotowywała sukcesy lecz później Nigeryjczycy wdarli się na jej terytorium przez co musiała zmieniać stolice (najpierw Aba później Umuahia i Owerii). Biafra nie była dobrze działającym krajem. Karano tych którym nie podobała się władza a wielu ludzi cierpiało głód Kwashiorkor. W czasie istnienia Biafry śmiercią głodową umarło 1 milion ludzi. Gdy świat ujrzał zdjęcia głodujących Biafrańczyków niektóre organizacje przysyłały pieniądze państwu za które pułkownik Ojukwu kupował broń. Jedyną pomocą dla głodujących ludzi był czerwony krzyż. Klęskę głodu spowodowała destrukcja rolnictwa w Biafrze. Ponadto ówczesny prezydent Nigerii Yakubu Gowon nie zgadzał się na transport żywności drogą lotniczą. Rząd Biafry nie zgadzał się na transport lądowy ponieważ żywność mogła byc zatruta. W 1970 roku Biafra wygrała wojnę o niezależność którą później zaprzepaścił jej sam założyciel Ojukwu. Widząc zniszczenia i głód uciekł na Wybrzeże Kości Słoniowej a Biafra upadła. Chukwuemeka Odumegwu Ojukwu zmarł 26 listopada 2011 w Londynie. Świat szybko zapomniał o wojnie w Biafrze a pułkownik Ojukwu nigdy nie doczekał się sprawiedliwośći.