Wikia

Wiki Uzbrojenie

Beryl

Komentarze5
1294strony na
tej wiki

Wz. 96 Beryl - polski karabin automatyczny, produkowany przez Fabrykę Broni „Łucznik” – Radom Sp. z o.o.

Beryl4.jpg

Beryl Commando

Karabin Beryl ma zastąpić w uzbrojeniu Wojska Polskiego karabiny kalibru 5,45 x 39 mm i 7,62 x 39 mm.

Po decyzji o standaryzacji kalibrów z armiami NATO podjęto prace nad nowym karabinem i karabinkiem. Badania serii prototypowej odbyły się na przełomie 1995 i 1996. W 1997 nowy karabin i karabinek zostały przyjęte do uzbrojenia jako "5,56 mm karabinek szturmowy kbs wz. 96" i "5,56 mm karabinek krótki wz. 96" (zgodnie z polską nomenklaturą wojskową broń strzelająca nabojem pośrednim jest zawsze określana jako karabinek). Do broni opracowano podstawę umożliwiającą montaż celowników noktowizyjnychkolimatorowych i optycznych.

Największą wadą nowo opracowanych karabinów okazało się przystosowanie tylko do standardu amunicyjnego(amunicja 5,56 x 45 mm NATO). Zarówno magazynki, jak i podstawa celownika optycznego, nie są zgodne z natowskimi standardami.
I-i09-09-086beryl 02.jpg

Mini Beryl

W chwili obecnej karabinki Beryl mają nową szynę, umożliwiające montaż celowników NATO. Ministerstwo Obrony Narodowej masowo zakupiło celowniki znane jako "Eotech", oraz podpisano kontrakt na dostawę celowników PCS-5.

Według nieoficjalnych informacji z Ministerstwa Obrony Narodowej, w roku 2002 za każdy egzemplarz karabinu szturmowego wz. 96 Beryl płacono około 600 USD. Według wielu opinii, była to cena zawyżona o około 30%, w tym samym czasie jeden egzemplarz karabinu HK G36 z mechanicznymi przyrządami celowniczymi kosztował około 800 USD. [1]Mini BerylDodany przez Don ChrisW 2004 roku zaprezentowano nowy karabin wz. 2004, będący modernizacją karabinu wz. 96.

W 2008 roku MON zakupił w FB Radom 3216 kbs wz. 96, w tym 35 karabinów szkolnych i 40 przekrojów, płacąc 4200 zł za jeden karabin. W tym też roku zakupione zostały 552 kbk wz. 96 Mini-Beryl (3900 zł za sztukę).

W 2009 roku do produkcji skierowana została zmodernizowana odmiana karabinka Beryl wyposażona w kolbę o regulowanej długości, półprzezroczyste zielone magazynki z tworzywa sztucznego, ergonomiczny chwyt pistoletowychwyt przedni, pas trójpunktowy, powiększone dźwignie manipulatorów oraz zestaw uniwersalnych szyn montażowych. W 2009 roku do Sił Zbrojnych RP ma trafić 6402 sztuki kbs wz. 96 oraz 607 sztuk kbk wz. 96 Mini-Beryl.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Beryl wz. 96 Mini Beryl Beryl wz. 2004 Commando
Prototypy 1995 - 1996
Produkcja seryjna 1997 - nadal
Państwo Polska
Rodzaj Karabin szturmowy
Kaliber 5,56 x 45 mm
Masa (kg) 3,53 3,18 ? 3,35
Długość (mm) 742 525 ? 690
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 920 770 920 ?
Pojemność magazynka 30 / 20
Szybkostrzelność teoretyczna (strz / min) 700

Wersje:

  • karabinek szturmowy wz. 96 Beryl – wersja standardowa
  • karabinek wz. 2004 – wersja powstała w efekcie doświadczeń irackich. Łoże karabinu wyposażono wprzedni chwyt pistoletowy (ułatwiający długotrwałe noszenie broni w rękach w czasie pieszego patrolowania). Po bokach łoża pojawiły się krótkie szyny Picatinny (zgodne ze standardem NATO), na których można montować oświetlenie taktyczne i wskaźniki laserowe. Nową konstrukcję ma także podstawa umieszczona nad pokrywą komory zamkowej. Jest ona także zgodna ze standardem NATO. Egzemplarze karabinu wz. 2004 prezentowane jako uzbrojenie IV zmiany polskiego kontyngentu w Iraku miały zamocowane na tej szynie celowniki holograficzne EOTech 552. Karabin posiada nową kolbę składaną o regulowanej długości. Skonstruowano także nowe magazynki z przeźroczystego tworzywa sztucznego.
  • Beryl Commando - opracowana w 2006 roku wersja z lufą długości 375 mm (z urządzeniem wylotowym 406 mm). Nie została przyjęta do uzbrojenia WP ale nadal trwają prace nad jej rozwojem. Pierwsza wersja tej broni poza zmianami związanymi ze skróceniem lufy nie różniła się od kbs wz. 96. Później zaprezentowano prototyp z mechanizmem spustowym pozbawionym ogranicznika długości serii z obustronnym skrzydełkiem przełącznika rodzaju ognia/bezpiecznika. W 2007 roku zaprezentowano kolejną wersję Beryla Commando. Posiada ona mechanizm spustowy z ogranicznikiem długości serii, łoże z trzema szynami zgodnymi z MIL-STD-1913 (do dolnej zamontowano chwyt przedni), długa szyną MIL-STD-1913 nad pokrywą komory zamkowej i stałą kolba teleskopową o regulowanej długości.
  • karabinek wz. 96 Mini-Beryl – wersja z lufą skróconą do 235 mm. Zakres zmian w stosunku do karabinu jest identyczny jak w przypadku karabinka wz. 88 (nowe urządzenie wylotowe i podstawa celownika). Dla karabinka wz. 96 opracowano krótszy, 20-nabojowy magazynek. W 2005 na zamówienie Żandarmerii Wojskowej powstała nieco zmodyfikowana odmiana Mini Beryla, w której zmienił się m.in. zespół suwadła z tłokiem, uniwersalna szyna montażowa MIL-STD-1913, przekrój rury gazowej, urządzenie wylotowe, dodano chwyt przedni z zespołem szyn montażowych i osłony cieplne.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki