FANDOM

Bergmann No 3 - pistolet samopowtarzalny produkowany pod koniec XIX wieku przez firmę Theodore Bergmanna.
Bergmann M1896 no.3

Pistolet Bergmann No 3

Konstruktorem pistoletu No 3 był Louis Schmeisser.

Ostatnie dziesięciolecie XIX wieku było okresem w którym pojawił się nowy rodzaj broni strzeleckiej - pistolet samopowtarzalny. Do najwcześniejszych broni tego rodzaju należą pistolety skonstruowane w zakładach Theodore Bergmanna.

Bergmann No 3 był pistoletem samopowtarzalnym. Zasada jego działania była oparta o odrzut zamka swobodnego. Mechanizm uderzeniowy kurkowy, bez samonapinania. Pistolet No 3 był zasilany ze stałego magazynka pudełkowego o pojemności 5 naboi. Magazynek znajdował się przed spustem. Naboje były wkładane do magazynka połączone ładownikiem (możliwe było ładowanie pojedynczych naboi, ale zwiększało to ryzyko zacięcia). Lufa gwintowana, posiadała cztery bruzdy prawoskrętne. Przyrządy celownicze mechaniczne, stałe (muszka i szczerbinka).

Bergmann-Model-1896

Pistolet Bergmann model M96

Pierwszy prototyp na tego rodzaju broń Bergmann otrzymał w 1892 roku, opatentowany pistolet nie był jednak produkowany. W 1894 roku powstał prototyp udoskonalonej wersji pistoletu z 1892 roku. Był on produkowany jako Bergmann No 3, jednak okazał się bronią bardzo zawodną, ktora czesto sie zacinała. Główną tego przyczyną był brak wyciągu i wyrzutnika (łuski były wyrzucane z komory nabojowej przez gazy prochowe).

W 1896 roku powstała udoskonalona wersja Bergmann No 3 M96. Została ona wyposażona w zamek z wyciągiem i strzelała nową amunicją. Pistolet No 3 w wersji z 1896 roku był pod względem mechanicznym udaną konstrukcją, ale nie zdobył on większej popularności. Z powodu dużych wymiarów nie nadawał się jako broń do obrony osobistej, a wojskowych zniechęcał słaby nabój. Z tego powodu w 1897 roku w zakładach Bergmanna rozpoczęto produkcję nowego pistoletu No 5 strzelającego silniejszą amunicją.

Informacje

Dane podstawowe:Edytuj

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 6,5 mm
  • Nabój: 6,5 x 22 mm Bergmann
  • Pojemność magazynka: 5 szt.
  • Długość: ...
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: 254 mm
  • Masa całkowita: 1 130 g
  • Zasięg skuteczny: ...
  • Prędkość początkowa pocisku: 380 m/s

Użytkownicy:Edytuj

  • brak danych

Źródła:Edytuj

Michał Iljin (dyskusja) 16:36, sie 1, 2013 (UTC)IljinM.