FANDOM

800px-Beretta M12
Pistolet maszynowy Beretta M12 – włoski pistolet maszynowy opracowany w latach pięćdziesiątych XX wieku w zakładach Fabbrica d'Armi Pietro Beretta S.p.A. w Mediolanie. Pierwowzór pistoletu Agram 2000.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Beretta M12
Państwo Włochy
Producent Fabbrica d'Armi Pietro Beretta
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1950 - 1959
Produkcja seryjna 1959 - nadal
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Para
Długość (mm) 645
Masa (kg) 3 - 3.48
Pojemność magazynka 20 / 32 / 40
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 550
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 120
Zasięg skuteczny (m) 200
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 380

HistoriaEdytuj

W połowie lat pięćdziesiątych w firmie Pietro Beretta SpA opracowano pistolet maszynowy na nabój pistoletowy 9 x 19 mm Parabellum, który oznaczono jako Beretta M12.

W 1959 roku pistolet maszynowy Beretta M12 został wprowadzony na uzbrojenie armii włoskiej. Później był również eksportowany do szeregu innych krajów.

W 1983 roku opracowano zmodernizowaną wersję tego pistoletu, którą oznaczono jako Beretta M12S. Tak wersja pistoletu jest produkowana do chwili obecnej w zakładach Pietro Beretta SpA oraz na licencji w zakładach Fabrique Nationale (FN) w Belgii.

OpisEdytuj

Beretta pm12s-1
Pistolet maszynowy Beretta M12 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną, działa na zasadzie odrzutu zamka swobodnego, nasuwającego się na lufę. Komora zamkowa z chwytem przednim i tylnym, gniazdem magazynka i komorą spustową tworzy jeden zespół. Mechanizm uderzeniowy igliczny ze stałą iglicą.

Zasilanie pistoletu jest z magazynka pudełkowego o pojemności 20, 32 lub 40 nabojów.

Broń jest wyposażona w kolbę metalową składaną lub przyłączaną drewniana kolbę stałą. Celownik przeziernikowy przerzutowy na 100 i 200 m oraz dwa bezpieczniki: samoczynny, znajdujący się w chwycie tylnym pod kabłąkiem języka spustowego i nastawny usytuowany nad chwytem.

WersjeEdytuj

M12Edytuj

Wersja podstawowa

M12SEdytuj

Wersja pistoletu maszynowego Beretta M12S została w ten sposób zmodyfikowana, że połączono bezpieczniki nastawny i przełącznik rodzaju ognia w jeden mechanizm skrzydełkowy. Zastosowano muszkę z możliwości regulacji kąta podniesienia i wprowadzania poprawek na wiatr. Zainstalowano zatrzask sprężyny powrotnej. Zastosowano również w stopce kolby zatrzask jednoznacznie określający ustawienie stopki w położeniu otwartym i złożony. Zmiany te spowodowały nieznaczny wzrost wagi broni.

PM12S2Edytuj

Współczesna wersja broni. Nieznacznie zmodyfikowana względem wesji M12S.

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki