FANDOM

Beretta BM59 - karabin szturmowy konstrukcji włoskiej oparty na konstrukcji karabinu M1 Garand.
Bm59 l

Karabin Beretta BM59

Po zakończeniu II wojny światowej oficjalnym karabinem w Armii Italii został M1 Garand konstrukcji amerykańskiej. Był on produkowany licencyjnie przez krajowe przedsiębiorstwo Beretta. Po przyjęciu w 1954 roku standardowego naboju NATO 7,62 × 51 mm w Italii rozpoczęto prace nad nowym typem karabinu. Nowy karabin opracował zespół kierowany przez Domenico Salze i Vittorio Vale.

Karabin BM59 miał działanie oparte o odprowadzanie części gazów prochowych przez boczny otwór lufy. Strzelał z zamka zamkniętego. Zamek ryglowany przez obrót. Mechanizm uderzeniowy kurkowy, mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia pełniła jednocześnie rolę bezpiecznika. Lufa zakończona tłumikiem płomienia pełniącym także rolę nasadki do miotania granatów nasadkowych. Podniesienie celownika do miotania granatów odcinało dopływ gazów prochowych do komory gazowej (broń trzeba było po każdym strzale przeładować). Beretta BM59 mogła miotać dowolny typ granatów o standardowej dla armii NATO średnicy ogona 22 mm. Kolba stała, połączona z łożem, drewniana. Przyrządy celownicze mechaniczne. Magazynek 20-nabojowy.

W 1959 roku nowy karabin został przyjęty na wyposażenie armii włoskiej jako Beretta BM59. Nowy karabin był wyposażony w wymienne magazynki i miał skróconą w stosunku do karabinu M1 lufę. Karabin produkowano w kolejnych latach w kilku wersjach. W latach 70-tych postanowiono zastąpić karabiny BM59 nowymi karabinami Beretta AR70 o kalibrze 5,56mm, ale zastąpiona została tylko niewielka część karabinów. Pod koniec lat 80-tych rozpoczęto definitywny proces zastępowania karabinów BM59 karabinami Beretta AR70/AR90. Po 2000 roku karabiny BM59 są wykorzystywane jedynie w przypadku konieczności uzbrojenia żołnierzy w broń o zasięgu większym niż karabiny kalibru 5,56 mm.

Beretta BM59

Mechanizm spustowy karabinu Beretta BM59

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 7,62 mm
  • Nabój: 7,62 x 51 mm
  • Pojemność magazynka: 20 szt.
  • Długość: 490 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Masa całkowita: 4,6 kg
  • Zasięg skuteczny: ...
  • Prędkość początkowa pocisku: 823 m/s

​Wersje:Edytuj

  • BM59 - pierwsza wersja seryjna.
  • BM59R - wersja wyposażona w urządzenie do zmniejszania szybkostrzelności.
  • BM59D - wersja wyposażona w przedni chwyt pistoletowy i dwójnóg.
  • BM59GL - wersja ze stałą nasadką do miotania granatów nasadkowych.
  • BM59CB - wersja z ogranicznikiem długości serii pozwalającym na strzelania seriami trójstrzałowymi.
  • BM59E - wersja wyposażona w lufę i komorę gazową karabinu M1 Garand (z uwagi na wykorzystanie części starych karabinów karabiny tej wersji były tańsze).
  • BM59 Mark I - wersja z kolbą stałą.
  • BM59 Mark Ital. - wersja produkowana dla armii włoskiej wyposażona w lekki dwójnóg mocowany do rury gazowej.
  • BM59 Mark II - odmiana wersji Mark I wyposażona w dodatkowy, przedni chwyt pistoletowy, spust zimowy i dwójnóg.
  • BM59 Mark III - wersja z kolbą składaną i dwoma chwytami pistoletowymi.
  • BM59 Mark Ital. TA - odmiana wersji Mark III przeznaczona dla włoskich strzelców alpejskich.
  • BM59 Mark Ital. TP Para - odmiana wersji Mark III przeznaczona dla włoskich wojsk powietrzno-desantowych.
  • BM59 Mark IV - wersja z ciężką lufą, pełniąca rolę ręcznego karabinu maszynowego.

Użytkownicy:Edytuj

Źródła:Edytuj

Michał Iljin (dyskusja) 16:34, sie 1, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki