FANDOM

Beretta AR70 - karabin szturmowy konstrukcji włoskiej, następca karabinu Beretta BM59.

Beretta ar70.jpg

W 1968 roku w biurze konstrukcyjnym przedsiębiorstwa Beretta rozpoczęto prace nad karabinem automatycznym kalibru 5,56 mm. Projektantami kierował Vittorio Valle. Nowy karabin miał zastąpić używane przez włoska armię karabiny Beretta BM59 kalibru 7,62 mm. Pierwszym etapem prac była analiza rozwiązań konstrukcyjnych istniejących karabinów kalibru 5,56 mm, ze szczególnym, uwzględnieniem karabinów M16Stoner 63 i FN CAL. W wyniku analiz za optymalną uznano broń działającą na zasadzie odprowadzania gazów prochowych, z zamkiem ryglowanym przez obrót.

Produkcję nowego karabinu uruchomiono na początku lat 70-tych. Jego charakterystyczną cechą był otwór gazowy położony blisko wylotu lufy co wymusiło zastosowanie długiego tłoka gazowego. Długi tłok zwiększył masę broni, ale jednocześnie spowodował zbliżenie środka ciężkości karabinu do osi lufy co poprawiło celność. Pomimo pierwotnych zamierzeń Beretta AR70 została wprowadzona do uzbrojenia armii włoskiej tylko w ograniczonym zakresie. W nowe karabiny uzbrojono część oddziałów specjalnych oraz Vigilanza Aeronautica Militare (oddziały ochraniające lotniska wojskowe). Beretta AR70 była eksportowana do Jordanii i Malezji. Opracowano także wersję samopowtarzalną tego karabinu (Beretta AR70 Sport) sprzedawaną na rynku cywilnym. Na początku lat 90-tych rozpoczęto produkcję głęboko zmodyfikowanej wersji karabinu AR70 oznaczonej jako Beretta AR70/90.

300px-Italian Soldier Olypmic Games Turin 2006.jpg

Beretta AR70 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o odprowadzanie części gazów prochowych przez boczny otwór lufy. AR70 strzela z zamka zamkniętego. Zamek ryglowany przez obrót dwoma ryglami. Mechanizm uderzeniowy kurkowy, mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Dźwignia przełącznika rodzaju ognia pełni jednocześnie rolę bezpiecznika. AR70 jest bronią zasilaną z magazynków 30-nabojowych. Lufa gwintowana, posiada cztery bruzdy prawoskrętne o skoku 304 mm, zakończona tłumikiem płomienia. AR70 wyposażony jest w łoże i chwyt pistoletowyKolba stała. Przyrządy celownicze mechaniczne.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń AR70
Państwo Italia (RI)
Producent Beretta
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 1972
Produkcja seryjna 1972 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 998
Masa (kg) 3,99
Pojemność magazynka 30 / 100
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650
Zasięg skuteczny (m) 500
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 950

Wersje:

  • AR70 - wersja z kolbą stałą
  • SC70 - wersja z kolbą składaną na bok broni
  • SCS70 - karabinek z kolbą składaną

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki