FANDOM

Benelli CB-M2 – włoski pistolet maszynowy strzelający nietypową amunicją 9 mm AUPU. Nieprodukowany seryjnie.

Benelli cb-m2 1.jpg

Na początku lat 80. XX wieku pracujący w firmie Benelli ArmiBruno Civolani rozpoczął prace nad niekonwencjonalnym pistoletem maszynowym. Najbardziej nietypowym rozwiązaniem było zastosowanie amunicji 9 mm AUPO.Pociski tego naboju miały przedłużony do tyłu płaszcz zamknięty zatyczka ze spalającego się tworzywa sztucznego. Utworzona w ten sposób komora mieściła ładunek miotający. Ładunek materiału inicjującego mieścił się w przedniej części tej komory. Po uderzeniu iglicy w boczną cześć naboju następował zapłon ładunku inicjującego, a następnie prochowego. Po przepaleniu znajdującej się z tyłu pocisku zatyczki cały nabój opuszczał lufę pod ciśnieniem gazów prochowych. Po opuszczeniu lufy przednia cześć naboju oddzielała się od tulei pełniącej rolę łuski. Zastosowane rozwiązanie jest pośrednie pomiędzy amunicję bezłuskową w której ładunek miotający jest pozbawiony łuski, a konwencjonalną z łuska metalową. Benelli CB-M2 nie wzbudził większej zainteresowania potencjalnych nabywców i w związku z tym nie trafił do produkcji seryjnej.

Benelli CB-M2 był bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania automatyki opierała się na odrzucie zamka swobodnego. CB-M2 strzelał z zamka otwartego. Zamek broni miał z przodu cylindryczny dosyłacz który po dosłaniu naboju uszczelniał od tyłu lufę, a komora nabojowa była osadzona znacznie głębiej niż w broni zasilanej klasyczną amunicja scaloną. Mechanizm uderzeniowy z iglicą prostopadła do lufy. Mechanizm spustowyumożliwiał strzelanie ogniem pojedynczym i seriami. Magazynek dwurzędowy, dołączany od dołu broni. Zagniazdem magazynka znajdowało się okno wyrzutowe którym usuwane były naboje (np. niewypały). Komora zamkowa CB-M2 była wykonana z polimeru, składana na wierzch kolba była metalowa. Przyrządy celowniczemechaniczne.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:

Broń Benelli CB M2
Państwo Włochy
Producent Benelli Armi
Projektant Bruno Civolani
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy lata 80 XX wieku
Produkcja seryjna -
Kaliber Nabój 9 x 25 mm AUPU
Długość (mm) 450
Masa (kg) 3,4
Pojemność magazynka 40
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 800 - 1000
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 390

Więcej z Fandomu

Losowa wiki