FANDOM

Bell UH-1 Irokez (ang. Bell UH-1 Iroquois) - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji amerykańskiej.

UH-1 Huey.jpg
Śmigłowiec potocznie nazywany jako "Huey" skonstruowany został przez biuro Bell Helicopter Textron. Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1955 roku, kiedy to armia amerykańska zaakceptowała nowy model – 204. Pierwszego oblotu prototypu dokonano 22 października 1956 roku, był to prototyp o nazwie XH-40. Po udanym locie zbudowano kilka maszyn serii próbnej, nazwanej potem YH-40. Po serii badań i testów został przyjęty na wyposażenie armii USA. Śmigłowce pierwszej serii – wersja UH-1A (model 204) miały silnik o mocy 860KM i mieściły 6 pasażerów. Do jednostek US Army trafiały od 30 czerwca 1959 do marca 1961. Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki:
Bell UH-1 Iroquois Huey 3.jpg

Śmigłowiec Bell UH-1 w locie

  • Slick – wersja transportowa,
  • Hog – wersja uzbrojona,
  • Iroquois – wersja wielozadaniowa,
  • Dustoff – wersja MEDEVAC.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:

Śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois
Państwo USA
Załoga 2 - 4
Data oblotu 22 października 1956
Produkcja seryjna 1957 - nadal
Prędkość maksymalna (km/h) 204
Liczba miejsc 11 - 14

Wersje:Edytuj

  • UH-1B - miała mocniejszy silnik i mogła zabrać więcej pasażerów lub ładunku.
  • UH-1C
    UH-1 Gruzja.jpg

    Bell UH-1 Sił Powietrznych Gruzji

    miała większy zbiornik paliwa, szersze łopaty wirnika nośnego i śmigło wirnika ogonowego o odwróconym profilu – armii przekazano około 767 egzemplarzy śmigłowca tego typu.
  • Bell 205 - który od poprzedników różnił się mocniejszym silnikiem (1100KM), wydłużony został kadłub, by móc zabrać na pokład więcej żołnierzy (maksymalnie 12). 2201 egzemplarzy Bell 205 w wersji UH-1D dostarczono armii USA.
  • UH-1E – wersja umożliwiająca start z okrętu desantowego
  • UH-1F – wersja transportowa, wyposażona w silnik o mocy 1272 KM
  • UH-1H – wersja transportowa dla US Army, wyposażona w silnik o mocy 1400 KM

Ponadto po wojnie zmieniono nomenklaturę wersji, ale nie ma to większego znaczenia przy ogólnym opisie śmigłowca.

Użytkownicy:Edytuj

W większości państw Bell UH-1 Irokez zostaje wycofywany ze służby.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki