FANDOM

BMP-3 (ros. Боевая Машина Пехоты-3, БМП-3) - bojowy wóz piechoty konstrukcji ZSRR, następca wozu BMP-2.

Bmp3

Bojowy wóz piechoty BMP-3 w wersji eksportowej

Wprowadzenie pod koniec lat 70-tych do uzbrojenia Armii Radzieckiej bojowego wozu piechoty BMP-2 nie zatrzymało prac nad wozami tej kategorii. Poza próbami udoskonalania BMP-2 rozpoczęto prace nad bojowym wozem piechoty nowej generacji.

Podstawą do prac nad nowym bojowym wozem piechoty stał się prototypowy lekki czołg pływający Obiekt 685. Nie został on wprowadzony do uzbrojenia, ale jego podwozie uznano za na tyle udane że postanowiono wykorzystać je w budowie nowego bwp. Zespołem konstruującym miał kierować A. Błogonrawow (później zastąpił go A. Nikonow). Konstruktorzy postanowili nie wprowadzać większych zmian w konstrukcji podwozia. Dlatego projektowany bojowy wóz piechoty zachował typowo czołgowy układ przedziałów z silnikiem w tylnej części (większość bwp ma silnik w przedniej części co umożliwia umieszczenie dużych drzwi z tyłu pojazdu). Zmieniono jednak silnik na płaski UTD-29 dzięki czemu nad silnikiem powstała wolna przestrzeń o wysokości kilkudziesięciu centymetrów. Po otwarciu górnych pokryw przedziału desantowego możliwe jest opuszczenie wozu przez małe drzwi w tylnej części wozu, ale jest to rozwiązanie znacznie mniej bezpieczne i wygodne niż w innych bwp.

Bmp-3 10

Przedział kierowcy BMP-3

W 1982 roku powstały następne prototypy oznaczone numerami 601 i 604. Były one wyposażone w nową wieżę opracowaną w KBP z Tuły. W nowej wieży zainstalowane były nowe wzory uzbrojenia, 100 mm armata 2A70 sprzężona z 30 mm armatą 2A72 i 7,62 karabinem maszynowym PKT. Armata 2A70 pełniła dodatkowo rolę wyrzutni ppk 9M117 Bastion (AT-10). Ostatecznie zrezygnowano z testów wozów ze starą wieżą i postanowiono zbudować jeszcze dwa prototypy z wieżami z Tuły (nr. 605 i 606). Zbudowano łącznie 27 pojazdów prototypowych. Od 1985 roku cztery wozy skierowano do prób państwowych.

Produkcję seryjną nowego bojowego wozu piechoty uruchomiono w 1986 roku. Wozy seryjne wyposażane były w nowe silniki UTD-29M o mocy 500 KM. W marcu 1988 roku pierwsze 10 wozów seryjnych zostało skierowanych do jednego z pułków Białoruskiego Okręgu Wojskowego w celu przeprowadzenia prób w warunkach polowych. Wyniki prób okazały się niejednoznaczne. Nowy pojazd miał bardzo dużą siłę ognia, ale jednocześnie był bardzo awaryjny. Bardzo skomplikowana była wymiana silnika. Dodatkowo okazało się że hydrokinetyczny mechanizm skrętu GOMP wymaga częstych regulacji możliwych jedynie po zdemontowaniu silnika. Za niezbyt optymalne uznano także rozmieszczenie desantu. Pomimo uwag krytycznych BMP-3 był produkowany i kolejne pojazdy kierowano do jednostek. Z czasem zmniejszyła się awaryjność pojazdu, ale rozmieszczenia żołnierzy desantu w wozie nie można było poprawić. W 1992 roku w BMP-3 całkowicie przezbrojono jeden z pułków Syberyjskiego Okręgu Wojskowego.

BMP-3 amphibious infantry fighting vehicle

BMP-3 Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej

BMP-3 jest pływającym opancerzonym, gąsienicowym wozem bojowym piechoty przeznaczonym do wspierania czołgów. Jest jednym z najbardziej uzbrojonych pojazdów tej kategorii pozostających w eksploatacji. Załogę tworzy dowódca, kierowca, działonowy oraz siedmiu żołnierzy desantu. Kierowca i dwóch żołnierzy desantu zajmują miejsce w przedniej części pojazdu, działonowy i dowódca w wieży, a pięciu żołnierzy desantu w przedziale pomiędzy wieżą, a przedziałem napędowym.

W przedniej części kadłuba znajduje się przedział kierowania. W środkowej przedział bojowy z wieżą, a w tylnej przedział desantu i napędowy. Opancerzenie kadłuba i wieży chroni przed ostrzałem broni strzeleckiej i odłamkami pocisków artyleryjskich (według oficjalnych danych pancerz czołowy chroni przed pociskami przeciwpancernymi o kalibrze do 30 mm, ale niska masa wozu sugeruje, że tak wysoka skuteczność
Bmp-3
opancerzenia jest mało prawdopodobna).

W przedziale napędowym umieszczony jest silnik i układ przeniesienia mocy. Moc z silnika na koła napędowe jest przenoszona przy pomocy hydromechanicznego układu przeniesienia mocy połączonego z hydrokinetycznym mechanizmem skrętu GOMP. Mechanizm przenoszenia mocy umożliwia ruch wozu do tyłu, hamowanie oraz skręcanie.

Bmp 3 l1

BMP-3 w terenie

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: sprzężone ze sobą: armata 2A70 kal. 100 mm (zapas naboi - 40szt.) oraz armata 2A72 kal. 30 mm (zapas naboi - 500szt.)
  • Uzbrojenie dodatkowe: sprzężony z armatami km PKT kal. 7,62 mm, 2 p-lot km PKT kal. 7,62mm łączny zapas naboi - 6000szt.) oraz wyrzutnia 9M117 rakietowych pocisków p-panc (zapas pocisków - 8szt.)
  • Silnik: wysokoprężny, 10-cylindrowy, widlasty UTD-29M o mocy 500 KM
  • Skrzynia biegów: ...
  • Pancerz: stalowy, grubość: 35 mm
  • Długość: 7,20 m
  • Szerokość: 3,15 m
  • Wysokość: 2,30 - 2,45 m
  • Prześwit: 0,45 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 18 700 kg
  • Prędkość maks.: 72 km/h (na szosie), 45 km/h (w terenie), 10km/h (na wodzie)
  • Zasięg: 600 km (na szosie)
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

Użytkownik:Dominikier35 20 październik 2013 13:40

Więcej z Fandomu

Losowa wiki