FANDOM

Bojowy Wóz Piechoty-2 (BWP-2), ros. Боевая Машина Пехоты-2 (БМП-2) - bojowy wóz piechoty konstrukcji radzieckiej. Następca wozu BMP-1.

800px-BMP-2 military parade rehearsal

BMP-2 armii rosyjskiej

Wprowadzony do uzbrojenia w 1966 roku BMP-1 był konstrukcją rewolucyjną, ale szybko się zestarzał. Szczególnie szybko przestarzałe stało się uzbrojenie: gładkolufowa armata 73 mm 2A28 Grom i ppk 9M14 Malutka. Na początku lat 70-tych rozpoczęto prace nad następcą BMP-1. Za najważniejszą uznano modernizację uzbrojenia. Prototyp nowego wozu oznaczony jako Obiekt 675 był gotowy w 1974 roku. Po próbach wojskowych i porównawczych z prototypami innych pojazdów nowy wóz został przyjęty do uzbrojenia w 1980 roku jako BMP-2. Wprowadzenie go na uzbrojenie przyśpieszyła wojna w Afganistanie, gdzie odegrał istotną rolę w walkach z mudżahedinami. Ogółem wyprodukowano 11 000 wozów tego typu. Licencyjną produkcję uruchomiono w Indiach i Czechosłowacji.

BMP-2 (w Polsce oznaczony jako BWP-2) to bojowy wóz piechoty przeznaczony do współpracy z czołgami. Pojazd posiada zdolności amfibijne. Załogę tworzy dowódca, działonowy, kierowca i siedmiu żołnierzy piechoty. Kierowca zajmuje miejsce w przedziale kierowania, działonowy i dowódca w wieży, a desant w tylnej części pojazdu. W przedziale napędowym umieszczony jest silnik i układ przeniesienia mocy. Napęd BMP-2 stanowi 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą silnik UTD20 S1. Jest on zbudowany w układzie V i ma pojemność 15 800 cm³ i moc 221 kW. Moment napędowy z silnika na koła napędowe jest przenoszony przy pomocy sterowanego mechanicznie i hydraulicznie mechanicznego układu przeniesienia mocy. Mechanizm przenoszenia mocy umożliwia ruch wozu do tyłu, hamowanie oraz skręcanie. Skrzynia biegów pięciobiegowa. Podstawowym uzbrojeniem wozu jest armata automatyczna 30 mm. Dodatkowym uzbrojeniem jest wyrzutnia pocisków 9M111 Fagot, 9M113 Konkurs i czołgowy karabin maszynowy PKT.

W 1989 roku Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL) zakupiła 62 egzemplarze BMP-2 (pod oznaczeniem BWP-2) w zakładach w Czechosłowacji. Trafiły one w liczbie 60 szt. do 1 Praskiego Pułku Zmechanizowanego w Wesołej pod Warszawą. Pozostałe 2 szt. trafiły do ośrodka szkolenia. BWP-2 był zapowiedzią modernizacji polskich wojsk w nowej Rzeczpospolitej Polskiej (RP) i stał się wizytówką ich nowoczesności w latach 90-tych. Zbyt kosztowna eksploatacja spowodowała jednak, że pojazdy zdecydowano wycofać z uzbrojenia już w 1994 roku. Postanowiono zamienić je z Białorusią za BMP-1. Ostatecznie sprzedano je do Afryki. Angola (LRA) otrzymała 42 wozy, a Togo 20 sztuk.

800px-Indian Army BMP-2

Sarath Indyjski BMP-2

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne:
  • Uzbrojenie dodatkowe:
  • Silnik: o mocy 300 KM
  • Skrzynia biegów: ...
  • Pancerz: ...
  • Długość: 6,73 - 6,86 m (różne źródła)
  • Szerokość: 3,09 - 3,15 m (różne źródła)
  • Wysokość: 2,45 m
  • Prześwit: ...
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 14 000 kg
  • Prędkość maks.: 65 km/h (na szosie), 7 km/h (na wodzie)
  • Zasięg: 600 km (na szosie)
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki