FANDOM

Azerbejdżan - państwo w Azji na Zakaukaziu posiadające dostęp do Morza Kaspijskiego.
Emblem of Azerbaijan.svg

Godło Azerbejdżanu

Azerbejdżan graniczy z Turcją, Iranem, Armenią,
Az

Flaga Azerbejdżanu

Gruzją i Federacją Rosyjską (FR).

Azerbejdżan jest głównie krajem górzystym i wyrzynnym. Jest to najbardziej rozwinięty kraj na Zakaukaziu. Podstawą gospodarki jest wydobycie ropy naftowej której udział w eksporcie wynosi 70%. Większość bo aż 90% energii elektrycznej pochodzi z elektrowni wodnych. Dużą rolę w gospodarstwie stanowi rolnictwo. Przyroda Azerbejdżanu jest bogata i obejmuje bardzo zróżnicowane ekosystemy - od wysokogórskich po stepowe i półpustynne. 240 gatunków roślin stanowią endemity. Fauna liczy 107 gatunków ssaków, 394 gatunki ptaków, 54 gatunki gadów, 9 płazów, ok. 100 gatunków ryb. 1/10 obszaru kraju zajmują rezerwaty przyrody i parki narodowe. W Azerbejdżanie żyją diaspory kilku narodowości w tym Polaków. Jedną z wybitnych polskich postaci związanych z Azerbejdżanem jest Witold Zglenicki, inżynier i geolog. 

Najstarszymi znanymi mieszkańcami Azerbejdżanu byli kaukascy Albańczycy. W ciągu następnych stuleci tereny Azerbejdżanu zamieszkiwali Persowie, Rzymianie, Grecy, Ormianie, Arabowie, Turcy, Mongołowie i Rosjanie. Pierwszym królestwem, które pojawiło się na omawianym terenie, było królestwo Manna – ok. IX w. p.n.e. W VII wieku królestwo zostało podbite przez arabów którzy wprowadzili w kraju islam. W XIII tereny te zostały podbite przez mongołów. Później Azerbejdżan znalazł się pod panowaniem Iranu i Rosji. W 1873 roku w Baku odkryto rope naftową. W 1918 roku tereny Azerbejdżanu na krótko stały się częścią Zakaukaskiej Demokratycznej Republiki Federacyjnej. W tym samym roku niepodległość ogłosiła Demokratyczna Republika Azerbejdżanu, która dwa lata później została podbita przez Armię Czerwoną i stała się częścią ZSRR. W 1991 roku Azerbejdżan ogłosił niepodległość i wdał się w konflikt z Armenią o Górski Karabach. Walki zakończyły się w 1994 roku podpisaniem zawieszenia broni. Formalnie Górski Karabach jest uznawany przez społeczność międzynarodową jako część Azerbejdżanu, lecz w rzeczywistości jest niezależnym państwem współpracującym z Armenią.

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent İlham Əliyev
stolica Baku
język urzędowy Azerski
powierzchnia 86 600 km2
liczba ludności 9 164 600
PKB całkowite 68,8 mld USD
PKB na osobe 7450 USD
religia dominująca islam szyicki

Tereny de facto należące do Azerbejdżanu lecz nie kontrolowane przez państwo

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Produkty zbrojeniowe pochodzące z Azerbejdżanu:

Armia:

Siły Zbrojne Azerbejdżanu liczą 66 000 żołnierzy i ponad 300 000 w rezerwie. Dzielą się na wojska lądowe, siły powietrzne, marynarke wojenną. Wiek w siłach zbrojnych wynosi 17-35 lat. Służba trwa 17 miesięcy. Azerbejdżan posiada swój kontyngent w Afganistanie gdzie stacjonuje 94 żołnierzy tego kraju. Azerbejdżan wcześniej prowadził kontyngenty wojskowe w Kosowie i Iraku. Siły Zbrojne Azerbejdżanu współpracują z NATO, Turcją i Izraelem. Uzbrojenie i wyposażenie wojskowe w Azerbejdżanie pochodzi głównie z Turcji, Izraela, Rosji a także z Ukrainy, Białorusi, Republiki Południowej Afryki oraz z państwowej firmy Azerbaijan Defense Industry.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Azerbejdżanu:

Biografie:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 11 Lipiec 2013 13:48