FANDOM

Anza - naramienna wyrzutnia rakiet przeciwlotniczych konstrukcji pakistańskiej.

Anza-mk2

Anza Mk. II

Producentem jest Kahuta Research Laboratories (KRL). Niektóre źródła podają że Anza została opracowana w ramach wspólnego projektu Pakistanu i CHRL. Prezydent Pakistanu Pervez Musharraf, oświadczył że broń tą konstruowano we współpracy z Koreą Północną (KRLD)

Anza pierwszej generacji weszła do służby w Armii Pakistańskiej w 1990 roku, a drugiej generacji w 1994 roku. Produkcję seryjną broni dla Armii Pakistanu ogłoszono dopiero w 2006 roku. W ostatnich latach promowano wyrzutnie Anza na eksport. Broń była prezentowana na IDEX 2007 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 2004 roku prowadzono rozmowy z Arabią Saudyjską na temat wspólnej produkcji wyrzutni rakiet Anza.

27 Maja 1999 rakiety Anza Mk. II zostały użyte do zestrzelenia indyjskiego MiGa-27 w czasie wojny granicznej. Do poszukiwań indyjskiego myśliwca wysłano MiGa-21, który się rozbił, a pilota zastrzelili pakistańscy żołnierze. W Grudniu 2002 indyjscy żołnierze znaleźli w kryjówce bojowników (którzy domagają się przyłączenia się Kaszmiru do Pakistanu), wyrzutnie Anza Mk. I. Strona pakistańska zaprzecza by dostarczała wyrzutnie dla bojowników. W 2008 przeprowadzono ćwiczenia w w pół-pustynnym obszarze w pobliżu Muzaffargarh, w odpowiedzi na ataki amerykańskich dronów na terytorium Pakistanu. Dowódca Pakistańskich Sił Powietrznych, oświadczył że jego siły (wraz z rakietami Anza) są zdolne zestrzelić amerykańskie bezzałogowce bojowe.
Anza 3

żołnierz pakistański z wyrzutnią Anza Mk. III

Wersje:Edytuj

  • Anza Mk. I - Pierwsza wersja, projekt jest podobny do HN-5B z ChRL, według brytyjskiego wywiadu jest to kopia Strzały-2.
  • Anza Mk. II - druga wersja, uważa się że opiera się na chińskim QW-1. Wykorzystuje technologie dual-band, cross-scan, podczerwień, głowice samonaprowadzające
  • Anza Mk. III - trzecia najnowsza wersja, uważa się że jest zbudowana na bazie chińskiej wyrzutni QW-2. Zmiany dokonano w celu spełnienia wymogu Pakistańskich Sił Zbrojnych. Broń obejmuje nową technologie wypalania pdobną do tej z Igły-1.

Użytkownicy:Edytuj

  • Pakistan 
  • Malezja - 1500 Anza Mk. III

Użytkownik:Dominikier35 29 Lipiec 2013 21:12

Więcej z Fandomu

Losowa wiki