FANDOM

Antonow An-225 Marzenie (ukr. Антонов Ан-225 Мрия) - ciężki samolot transportowy konstrukcji radzieckiej.
An-225

Samolot transportowy Antonow An-225 Marzenie

Samolot transportowy An-225 Marzenie jest największym i najcięższym obecnie używanym oraz zbudowanym w historii lotnictwa samolotem na świecie. Powstał w biurze konstrukcyjnym OKB im. Olega Antonowa w oparciu o samolot Antonow An-124 Rusłan poprzez przedłużenie jego kadłuba o 8 m oraz przeprojektowanie części ogonowej (podwójny statecznik poziomy zamiast pojedynczego). Powodem budowy An-225 była potrzeba stworzenia systemu transportu lotniczego dla radzieckiego promu kosmicznego Śnieżyca (ros. Буран) oraz części rakiety Energia (ros. Енергия). Pojedynczy statecznik pionowy znajdowałby się w aerodynamicznym cieniu promu i nie spełniałby swego zadania. Również skrzydła samolotu pochodzą z An-124 z tą różnicą, że w ich środkowej części wstawiono nowy szerszy centropłat. W samolocie zastosowano silniki napędowe tego samego typu co w An-124, zwiększając ich liczbę o dwa.
Antonov-225

Antonow An-225 Marzenie z promem kosmicznym Snieżyca podczas publicznej prezentacji na salonie lotniczym

Antonov-AN225

Samolot transportowy Antonow An-225 Marzenie z promem kosmicznym Buran na grzbiecie podchodzi do lądowania na Paryskim Salonie Lotniczym w 1989 roku

Konstrukcja duralowa, duraluminiowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe podwójne, płat stały w układzie górnopłata. Kabina załogi oraz kabina obsługi ładowni hermetyzowane. Drzwi ładunkowe stanowi otwierany do góry dziób oraz tylne wrotaŁadownia długości ponad 43 metrów mieści do 250 000 kg ładunkuNa grzbiecie znajdują się dwa wysięgniki i węzły do mocowania ładunku zewnętrznego, pierwotnie przewidziane do mocowania promu kosmicznego. Zbiorniki paliwa w szkrzydłach. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie 28-kołowe z kołami przednimi, chowane w locie.

An225 hening

Antonow An-225 Marzenie w czasie kołowania na lotnisku

Oblotu pierwszego samolotu An-225 dokonano w dniu 21 grudnia 1988 roku. Lot wykonał pilot oblatywacz Aleksander Gałunienko. 22 marca 1989 roku podczas trzygodzinnego lotu ustanowił on 106 rekordów świata m.in. zasięgu, wysokości lotu oraz udźwigu. W tym samym roku samolot zaprezentowano po raz pierwszy publicznie na Paryskim Salonie Lotniczym z przymocowanym do grzbietu promem kosmicznym Buran. W tym samym czasie budowano kolejny egzemplarz z tradycyjnym pojedynczym usterzeniem pionowym. W następstwie upadku ZSRR w 1991 roku i przerwaniu Radzieckiego Programu Kosmicznego samolot uziemiono na terenach fabryki Aviant znajdującej się na Ukrainie przez co stał się jej własnością. Po kilku latach w fabryce zapadła decyzja by wykorzystać go do transportu lotniczego. Samolot wyremontowano i zmodernizowano wyposażając w nowoczesne układy nawigacji oraz łączności, a co najważniejsze samolot wzmocniono (m.in. elementy nośne, podłogę ładowni oraz przedni segment kadłuba). Całkowity koszt remontu oraz modernizacji wyniósł ponad 20 000 dolarów. Samolot jest używany komercyjnie na Ukrainie od kwietnia 2001 roku przez powstałe specjalnie do transportu bardzo ciężkich ładunków linie Antonov Airlines, które używają również samolotów An-124 Rusłan16 czerwca 2004 roku An-225 odbył lot z Pragi do Taszkentu z największym komercyjnym ładunkiem o masie 247 ton. Drugi egzemplarz samolotu pozostawiono w magazynie z nieukończonym poszyciem i szkieletem, prace parę razy wznawiano, ale nigdy nie starczyło środków na pełne jego ukończenie. W 2011 roku dyrektor generalny zakładów Antonowa oszacował koszt ukończenia drugiego egzemplarza An-225 na przynajmniej 300 milionów dolarów.

An-225 Mrija

Antonow An-225 Mrija w locie

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Zakłady Produkcyjne "Antonow"
  • Typ samolotu: ciężki transportowy
  • Załoga: 6 osób + 23 pasażerów (w zależności od potrzeb)
  • Prototypy: brak
  • Produkcja: 1988
  • Wyprodukowane egzemplarze: 1szt. + 1szt. nieukończona.

Dane techniczne:

  • Silnik: 6 odrzutowych Lotariew D-18T
  • Rozpiętość: 88,40 m
  • Długość: 84,00 m (całkowita), 76,00 m (kadłuba)
  • Wysokość: 19,50 m
  • Powierzchnia nośna: 955,0 m² 
  • Masa własna: 300 000 kg
  • Masa całkowita: 600 000 kg
  • Prędkość maks: 850 km/h
  • Prędkość min: 250 km/h
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 10 000 m
  • Zasięg: 12 000 km
  • Zapas paliwa: 288 000 l
  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: nie przewidziano

Użytkownicy:

Film pokazujący konstrukcję oraz możliwości samolotu:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '90" NOT-SIGMA, Sp. z o.o. Warszawa 1991

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 18:24, lis 9, 2013 (UTC)IljinM.