FANDOM

Antonow An-124 Rusłan (ros. Антонов Ан-124 Руслан) - ciężki samolot transportowy konstrukcji radzieckiej.
AN-124-

Samolot transportowy Antonow An-124 Rusłan

Samolot transportowy An-124 Rusłan został zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym OKB im. Olega Antonowa i został stworzony przedewszystkim do transportu lotniczego mobilnych wyrzutni międzykontynentalnych pocisków balistycznych, a także do transportu lotniczego wojsk desantowych i ciężkiego sprzętu wojskowego na masową skalę. Cywilna wersja samolotu może wykonywać loty na wszystkich szerokościach geograficznych i jest przeznaczona do przewozu towarów, w tym niestandardowych ładunków ponadgabarytowych. Wielkością ustępuje obecnie jedynie opartemu na jego konstrukcji samolotowi transportowemu Antonow An-225 Mrija oraz samolotowi pasażerskiemu Airbus A380. W chwili oblotu 26 grudnia 1982 roku i późniejszej oficjalnej prezentacji podczas paryskiego salonu lotniczego (Paris Air Show) 28 maja 1985 roku był największym produkowanym samolotem transportowym świata, odbierając palmę pierwszeństwa amerykańskiemu samolotowi Lockheed C-5 Galaktyka.

Antonow-An-124-Rusłan

Antonow An-124 Rusłan lini lotniczych Volga-Dnepr

Konstrukcja duralowa, duraluminiowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, płat stały w układzie górnopłata. Kabina załogi oraz kabina obsługi ładowni hermetyzowane. Ładownia samolotu mieści 880 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, 440 skoczków spadochronowych lub pojazdy bojowe w zależności od potrzeb. Drzwi ładunkowe stanowi otwierany do góry dziób oraz tylne wrota (układ przelotowy ułatwiający oraz przyśpieszający załadunek i rozładunek). W ładowni mieszczącej do 150 000 kg ładunku znajdują się dwa dźwigi sufitowe o łącznym udźwigu 20 000 kg. Zbiorniki paliwa w szkrzydłach. Wyposażenie do lotów bez widzialności. Podwozie 24-kołowe z kołami przednimi, chowane w locie. Dzięki wielokołowemu podwoziu, samolot może korzystać z nieutwardzonych gruntowych lotnisk, co jest bardzo istotne jeżeli chodzi o warunki pola walki. Specyficzna konstrukcja przedniego podwozia z podwójną golenią umożliwia jego częściowe wciągnięcie na ziemi, pochylenie całego kadłuba do przodu i załadunek np. pojazdów, mogących wjeżdżać do ładowni wprost z płyty lotniska, bez użycia dodatkowych ramp oraz podnośników. Znajdujące się na wyposażeniu dwa pomocnicze agregaty rozruchowe (APU) umożliwiają samodzielne uruchomienie silników samolotu, nawet w przypadku braku urządzeń rozruchowych na danym lotnisku. Taka konstrukcja samolotu zapewnia mu znaczną niezależność od wyposażenia lotnisk, zwiększając znacząco jego uniwersalność oraz zastosowanie.

Antonov-An-124-Condor-Aircraft-400x600

Samolot An-124 Rusłan Rosyjskich Sił Powietrznych podczas lotu w eskorcie samolotów myśliwskich Suchoj Su-27

Oblotu prototypu dokonano w dniu 26 grudnia 1982 roku w Kijowie na terenie Ukraińskiej SRR. Produkcję seryjną rozpoczęto, według różnych źródeł, w 1982 lub 1984 roku, w dwóch zakładach: Aviant w Kijowie (obecnie Ukraina) oraz Aviastar w Uljanowsku (obecnie Rosja). Maszyna weszła do służby w radzieckich wojskowych siłach transportowych w styczniu 1987 roku. Wraz z rozpadem ZSRR, zaprzestano wytwarzania samolotu, niektóre źródła mówią o końcu produkcji w połowie lat 90-tych. W latach 2002-2004 ukończono 5 egzemplarzy samolotu, których produkcji nie doprowadzono do końca wcześniej. Od tego czasu zaczęto rozważać ponowne uruchomienie produkcji wersji ze zmodernizowaną awioniką i zwiększoną do 150 ton ładownością. Pierwotnie wznowienie produkcji planowano na lata 2007/2008. Na przeszkodzie stanęły jednak problemy formalno-prawne (m.in. spór o miejsce produkcji pomiędzy ukraińskimi zakładami Antonowa, a Rosją jako prawnym następcą ZSRR). W 2009 roku, na rosyjskich targach lotniczych MAKS w Moskwie, rosyjskie ministerstwo obrony miało podać, że zapadły decyzje dotyczące wznowienia produkcji. 10 grudnia 2009 Dmitrij Miedwiediew podjął decyzję o transakcji dotyczącej dostaw 20 sztuk samolotu An-124 do roku 2020 dla sił powietrznych Rosji.

Największy cywilny użytkownik An-124 Rusłan (10 sztuk) linie lotnicze Volga-Dnepr - czarterowy przewoźnik CARGO, wyraziły zainteresowanie nabyciem od 20 do 40 (zależnie od źródeł) nowych egzemplarzy w latach 2011-2020. Cztery samoloty uległy katastrofom lotniczym i zostały zniszczone.
AN-124

Sylwetka samolotu transportowego Antonow An-124 w trzech rzutach

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)Ukraina
  • Producent: Zakłady Produkcyjne "Antonow"
  • Typ samolotu: ciężki transportowy
  • Załoga: 6-7 osób + 440 - 880 pasażerów (w zależności od potrzeb)
  • Prototypy: 1982
  • Produkcja: 1985 - 2004
  • Wyprodukowane egzemplarze: 56szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: 4 odrzutowe Lotariew D-18T
    Images An-124

    Antonow An-124 w czasie załadunku towaru

  • Rozpiętość: 73,30 m
  • Długość kadłuba: 69,10 m
  • Wysokość: 21,80 - 20,80 m (różne źródła)
  • Powierzchnia nośna: 628,0 m² 
  • Masa własna: 175 000 - 178 400 kg (różne źródła)
  • Masa całkowita: 405 000 kg
  • Prędkość maks: 863 km/h
  • Prędkość min: 245 km/h
  • Wznoszenie: ...
  • Pułap: 12 000 m
  • Zasięg: 16 500 km
  • Zapas paliwa: 212 350 l
  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: nie przewidziano

Wersje:

  • An-124 Rusłan - ciężki wojskowy strategiczny samolot transportowy
  • An-124-100 - ciężki cywilny samolot transportowy
  • An-124-100M-150 - ciężki cywilny samolot transportowy z zachodnią awioniką
  • An-124-102 - ciężki cywilny samolot transportowy z kokpitem wyposażonym w nowoczesną awionikę typu EFIS
  • An-124-150 - nowa wersja rozwojowa

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '90" NOT-SIGMA, Sp. z o.o. Warszawa 1991

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 17:08, lip 25, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki