FANDOM

Ludowa Republika Angoli (LRA) - socjalistyczne państwo w południowo-zachodniej Afryce położone nad Oceanem Atlantyckim.
200px-Coat of arms of Angola.svg

Godło Ludowej Republiki Angoli

Flag of Angola.svg

Flaga Ludowej Republiki Angoli

Ludowa Republika Angoli (LRA) graniczy od północy z Republiką Konga (RK) i Demokratyczną Republiką Konga (DRK), od wschodu z Zambią, natomiast od południa z Namibią (RN). Angola podzielona jest na 18 prowincji. Angola jest największym krajem afrykańskim.

W przeszłości Angola była kolonią portugalską, niepodległość proklamowano 11 listopada 1975 roku.

Historia:

Na terenie dzisiejszej Angoli przed kolonizacją portugalską istniały trzy państwa: Królestwo Kongo, Ndondo oraz Lunda. Kraj Kongo rozpościerał się od terenu dzisiejszego Gabonu do rzeki Kwanzy na południu.

W 1575 roku Portugalia założyła swą kolonię w Luandzie. Kolonia ta zajmowała się głównie handlem niewolnikami. W XVI wieku Portugalczycy stopniowo opanowywali dzięki dyplomacji i wojnom tereny nadbrzeżne. W okresie między 1641 a 1648 rokiem terytorium to przejęli Holendrzy, umacniając tutejsze, nastawione przeciw Portugalii kraje. W 1648 roku Portugalczycy odzyskali kolonię i rozpoczęli podbój Kongo i Ndondo. Podbój ten ostatecznie zakończył się w 1671 roku. W 1951 roku kolonia przekształcona została w prowincję zamorską, zwaną Portugalską Afryką Zachodnią.

Wskutek odmowy rozpoczęcia procesu dekolonizacyjnego powstały trzy partyzanckie organizacje narodowo-wyzwoleńcze: marksistowski, lewicowy Ludowy Ruch Wyzwolenia Angoli (MPLA), konserwatywny Narodowy Front Wyzwolenia Angoli (FNLA) oraz konserwatywny Narodowy Związek na rzecz Całkowitego Wyzwolenia Angoli (UNITA). Po 14-letniej wojnie partyzanckiej w 1975 roku Angola uzyskała niepodległość. Portugalia przekazała władzę lewicowemu ruchowi MPLA, wspieranemu przez państwa socjalistyczne w Europie na czele z ZSRR i niepodległe kraje afrykańskie. Po odzyskaniu niepodległości doszło do wybuchu wojny domowej pomiędzy organizacjami wyzwoleńczymi. FNLA wkrótce wycofała się z walki.

Rozgorzały walki między wspieranym zbrojnie przez Kubę (RK) Ludowym Ruchem Wyzwolenia Angoli (MPLA) i wspieranym przez RPA (okresu apartheidu) oraz USA - Narodowym Związkiem na rzecz Całkowitego Wyzwolenia Angoli (UNITA). W 1991 roku obie frakcje zgodziły się na utworzenie dwupartyjnego systemu rządów. Jednakże po wyborach, wygranych przez obecnego prezydenta (wywodzącego się z MPLA) i zakwestionowaniu ich wyników przez UNITA, wznowiono działania wojenne. Zakończono je w 1994 roku podpisaniem porozumienia pokojowego w Lusace. Już cztery lata później walki wybuchły z nową siłą.

22 lutego 2002 roku śmierć przywódcy UNITA, doprowadziła do kolejnego zawieszenia broni. Sytuacja w kraju poprawiła się, jednakże prezydent Jose Eduardo dos Santos nie zdecydował się jak dotąd na przywrócenie dwupartyjnego systemu politycznego. W 2007 roku prezydent zobowiązał się do rozpisania nowych wyborów. Odbyły się one 5 i 6 września 2008 roku. Wygrał je MPLA zachowując pełnię władzy w kraju. W 2011 roku rząd Angoli przeforsował zmianę konstytucji na mocy której kandydat numer jeden partii wygrywającej wybory parlamentarne automatycznie staje się prezydentem.

31 sierpnia 2012 odbyły się trzecie w historii Angoli wybory parlamentarne, w których ponownie zwyciężyła partia Ludowy Ruch Wyzwolenia Angoli (MPLA). Główna partia opozycyjna Związek na Rzecz Całkowitej Niepodległości Angoli (UNITA) skrytykowała partię rządzącą oraz prezydenta za nierzetelne przeprowadzenie wyborów.

Geografia:

Angola leży na obszarze płaskowyżu południowoafrykańskiego i jest krajem wyżynnymTerytorium Angoli dzieli się na trzy obszary geologiczne. Kraj przecinają doliny, a na zachodzie wznosi się szczyt Morro de Moco (2 620 m n.p.m.). Jest on częścią masywu górskiego na wyżynie Bije. Tylko wzdłuż wybrzeży ciągnie się pas nizin. Kilkanaście kilometrów w głąb lądu teren podnosi się, tworząc płaskowyże, wyżyny i średnio wysokie góry.

Angola leży w strefie klimatu podrównikowego suchego na południu i wilgotnego na północy. Tylko południowo-zachodnia część kraju leży w strefie klimatu zwrotnikowego. W południowo-zachodniej części Angoli znajduje się północny kraniec pustyni Namib. Panuje tam klimat zwrotnikowy suchy. Sieć rzeczna jest bardzo dobrze rozwinięta.

Gospodarka:

Gospodarka Angoli ze względu na trwające niemal bezustannie przez ćwierćwiecze działania wojenne znajdowała się do niedawna w stanie dezorganizacji. Wydobycie ropy naftowej i jej przetwórstwo są głównym źródłem dochodów, stanowiąc 45% PKB i 90% eksportu kraju. Rosnąca produkcja ropy daje dobre widoki na przyszłość. Angola posiada znaczne zasoby surowców naturalnych. Oprócz ropy naftowej są to miedź, złoto oraz diamenty. Średnio rozwinięte rolnictwo i przemysł wydobywczy. Obecnie, dzięki bogatym złożom ropy naftowej oraz miedzi gospodarka Angoli jest jedną z najszybciej rozwijających się gospodarek światowych. Tempo wzrostu gospodarczego wynosi 19,1%. Przekłada się to bezpośrednio na stan państwa oraz poziom życia obywateli.

Ludowa Republika Angoli jest członkiem organizacji międzynarodowych: Unii Afrykańskiej (UA) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

José Eduardo dos Santos

Prezydent Ludowej Republiki Angoli Jose Eduardo dos Santos

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: portugalski
  • Stolica: Luanda
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Jose Eduardo dos Santos
  • Powierzchnia: 1 246 700 km² (23. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 19 618 000 (59. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Kwanza

Partie polityczne:

  • Ludowy Ruch Wyzwolenia Angoli (MPLA) - socjalistyczna
  • Związek na Rzecz Całkowitej Niepodległości Angoli (UNITA) - konserwatywna
  • Narodowy Front Wyzwolenia Angoli (FNLA) - konserwatywna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Składają się na nią siły lądowe, siły powietrzne oraz marynarka wojenna. Służba jest obowiązkowa dla mężczyzn po 18 roku życia, kobiety mogą wstępować do wojska dobrowolnie po 20 roku życia. Armia Angoli obecnie liczy ok. 100 000 żołnierzy.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Angoli:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:40, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki