FANDOM

Algierska Republika Ludowo - Demokratyczna (ARLD) - socjalistyczne państwo w Afryce północnej położone nad Morzem Śródziemnym.
Seal of Algeria.svg

Godło Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej

Flag of Algeria.svg

Flaga Algierskiej Republiki Ludowo - Demokratycznej

Algierska Republika Ludowo - Demokratyczna (ARLD) graniczy od zachodu z Marokiem i Saharą Zachodnią, od południa z Mauretanią, Mali i Nigerem, natomiast od wschodu z Libią (WLADżLS) i Tunezją. Północną część kraju stanowi pobrzeże Morza Śródziemnego. Algieria podzielona jest na 48 wilajetów (prowincji).

W przeszłości Algieria była kolonią francuską, niepodległość proklamowano 5 lipca 1962 roku.

Historia:

Formalnie będąc częścią imperium osmańskiego, wybrzeże Algierii było używane przez piratów jako ich baza. Proceder ten zakończyła francuska inwazja w 1830 roku, po której nastąpiło zajęcie całego kraju, zakończone w 1847 roku. W 1881 roku Algieria francuska została włączona do Francji jako terytorium zamorskie, rozpoczął się masowy napływ osadników francuskich. W 1954 roku wybuchło powstanie zbrojne o niepodległość Algierii pod kierownictwem socjalistycznego Frontu Wyzwolenia Narodowego (FLN). Sytuację skomplikowało odkrycie w 1956 roku bogatych złóż ropy naftowej oraz działalność OAS – francuskiej organizacji terrorystycznej, domagającej się zachowania władzy francuskiej. Na mocy układu z Evian Francja (prezydent Charles de Gaulle) uznała niepodległość Algierii.

W niepodległej Algierii socjalistyczny FLN stał się jedyną legalną partią. Urząd prezydenta objął Ahmed Ben Bela, a po wojskowym zamachu stanu w 1965 roku Huari Bumediem. Algieria upaństwowiła (znacjonalizowała) firmy naftowe i przyłączyła się do Ruchu Państw Niezaangażowanych (RPN). Po śmierci Bumediena w 1978 roku urząd prezydenta objął Szadli Bendżedid. Nowa, demokratyczna konstytucja, uchwalona w 1989 roku, spowodowała chaos polityczny. Olbrzymie poparcie społeczne uzyskał Islamski Front Ocalenia (FIS), który w 1990 roku wygrał wybory komunalne i regionalne. Po wygranej pierwszej turze wyborów parlamentarnych w 1991 roku doszło do reakcji wojska i zwolenników państwa dotychczasowego świeckiego. FIS został zdelegalizowany, a wybory unieważnione. W latach 90-tych trwała wojna domowa, dochodziło do masakr ludności cywilnej, organizowanych przez fundamentalistów islamskich, ale także spowodowanych przez reakcje władz. W styczniu 2000 roku rozwiązała się Islamska Armia Ocalenia, zbrojne skrzydło FIS, a wielu jej bojowników poddało się w zamian za amnestię. W kraju zapanował spokój i zachowano dotychczasowy socjalistyczny i świecki charakter państwa.

Geografia:

Algieria jest największym pod względem powierzchni krajem Afryki. Znaczną część obszaru (4/5 powierzchni) zajmują wchodzące w skład Sahary pustynie oraz półpustynie, gdzie znajdują się surowce mineralne. Ukształtowanie powierzchni jest zróżnicowane. Północna część kraju jest górzysta, reszta zaś wyżynna z obniżeniem na północnym wschodzie w sąsiedztwie Tunezji. Południe kraju także jest górzyste. W kilku miejcach strefy nadbrzeżnej leżą niziny, które jednak szybko przechodzą w obszary wyżynne. Najwyższym szczytem Algierii jest Tahat w górach Ahaggar na południu kraju (2918 m n.p.m.). Zasobność wód powierzchniowych w kraju jest ograniczona z powodu słabych opadów deszczu. Tylko na północy w rejonie nadmorskim oraz w Atlasie Tellskim płyną rzeki. Jednak i te w większości latem wysychają, nawet największa rzeka Algierii Wadi asz Szalif o długości ok. 700 km. Rzeka uchodzi do Morza Śródziemnego w zachodniej części kraju. Reszta to typowe rzeki okresowe.

Gospodarka:

Algieria jest jednym z bogatszych krajów Afryki. Posiada znaczne zasoby surowców mineralnych i kopaliny, w tym ropy naftowej i gazu ziemnego, których jest istotnym eksporterem (głównym kierunkiem eksportu produktów naftowych są kraje Unii Europejskiej). Zajmuje 4 miejsce na świecie pod względem wydobycia rtęci. Państwo przemysłowo, posiada przemysł rafineryjny, środków transportu, metalowy, elektroniczny, chemiczny oraz cementowy. Rolnictwo ma znikomy udział w gospodarce, daje tylko 10% PKB i zatrudnia 20% zatrudnionych (dane na 2011 rok). Algieria jest największym afrykańskim importerem żywności i jednym z dziesięciu największych importerów na świecie (45% żywności pochodzi z zagranicy).

Algierska Republika Ludowo - Demokratyczna jest jest członkiem organizacji międzynarodowych: Unii Afrykańskiej (UA), Ligi Państw Arabskich (LPA) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ).

Presidente-Argelia-Abdelaziz-Buteflika ESTIMA20130602 0089 12

Prezydent Algierskiej Republiki Ludowo - Demokratycznej (ARLD) Abdelaziz Buteflika

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: arabski
  • Stolica: Algier
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Abdelaziz Budeflika
  • Powierzchnia: 2 381 740 km² (10. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 37 741 147 (36. miejsce na świecie)
  • Jednostka monetarna: Dinar algierski

Partie polityczne:

  • Front Wyzwolenia Narodowego (FLN) - socjalistyczna
  • Partia Robotników (PT) - socjalistyczna (trockistowska)
  • Narodowy Kongres Demokratyczny (RND)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Siły zbrojne Algierskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej (Ludowe Siły Zbrojne Algierii) liczą około 136 700 żołnierzy, powszechna służba wojskowa trwa 18 miesięcy.
ANP

Godło Ludowych Sił Zbrojnych Algierii

Sprzęt i uzbrojenie wojska Algierii:

​Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:39, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki