FANDOM

Ak 5 - karabin wyborowy konstrukcji szwedzkiej będący wersją licencyjną belgijskiego FN FAL.

Ak5 902

Karabin Ak 5

W 1984 roku Szwedzkie Siły Zbrojne przyjęły do uzbrojenia nabój 5,56 mm x 45 NATO i rozpoczęła próby karabinów strzelających tym nabojem. W próbach wzięły udział karabiny Galil, HK33, M16, SIG 540 i FNC. Do uzbrojenia postanowiono przyjąć karabin FNC. Jego produkcję miały podjąć zakłady FFV-Carl Gustaf (obecnie Bofors Carl Gustav). Szwedzkie karabiny miały być przystosowane do warunków arktycznych. Powiększono kabłąk spustu i pogrubiono łoże co miało ułatwić obsługę broni w grubych rękawicach. Wszystkie części metalowe zabezpieczono antykorozyjnie. Dodatkowo podjęto decyzję o uproszczeniu mechanizmu spustowego poprzez usunięcie ogranicznika długości serii. Pierwsza seria karabinów została wyprodukowana jeszcze w Belgii i przyjęta do uzbrojenia w 1986 roku. W następnym roku wdrożono produkcję broni do Boforsa. Ak 5 zastąpił karabin Ak 4 (licencyjny G3). Obecnie standardowe Ak 5 są wypierane przez zmodernizowane wersje Ak 5C.

Ak 5 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy (układ z długim ruchem tłoka gazowego). Broń wyposażona w dwupołożeniowy regulator gazowy (dodatkowo podniesienie celownika do strzelania granatami nasadkowymi powoduje odcięcie połączenia rury gazowej z lufą). Ryglowanie przez obrót zamka (dwa rygle). Po wystrzeleniu ostatniego naboju zamek zatrzymuje się w tylnym położeniu. Zamek zwalniany przyciskiem z lewej strony gniazda magazynka. Rękojeść przeładowania po prawej stronie broni, porusza się w trakcie strzelania. Wycięcie w którym porusza się rękojeść przeładowania jest automatycznie zamykane specjalną pokrywką.

Ak5

Szwedzcy żołnierze z Ak 5C

Mechanizm spustowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i ciągłym. Przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem, po lewej stronie broni. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi (zgodnych ze STANAG 4179). Otwarte przyrządy celownicze składają się z muszki i celownika przerzutowego z przeziernikiem (nastawy 250 i 400 m). Lufa zakończona szczelinowym tłumikiem płomieni. Końcowy odcinek lufy pełni rolę nasadki do miotania granatów nasadkowych. Kolba składana na prawy bok.

Wersje:

  • Ak 5 - standardowa wersja
  • Ak 5B - wyposażony w celownik optyczny SUSAT L9A1, pozbawiony celowników mechanicznych.
  • Ak 5C - wersja z szynami MIL-STD 1913, zmodyfikowana kolba, składane celowniki mechaniczne
  • Ak 5D - subkarakinek, skrócony Ak 5C
  • CGA5P - samopowtarzalna wersja Ak 5D dla policji

Użytkownicy:

  • Szwecja - Siły Zbrojne, Policja
  • Norwegia - Policja

Użytkownik:Dominikier35 28 listopad 2013 18:29

Więcej z Fandomu

Losowa wiki