FANDOM

Agram 2000 – chorwacki pistolet maszynowy kalibru 9 x 19 mm Parabellum. Pistolet wykorzystywany był przez Chorwackie Siły Zbrojne i policję. Agram 2000 zyskał również popularność wśród kryminalistów z byłego bloku wschodniego (między innymi polskich).

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Agram 2000
Państwo Chorwacja
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1992
Produkcja seryjna lata 90 XX wieku
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 482
Masa (kg) 1.8
Pojemność magazynka 15 / 22 / 32
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 800
Zasięg skuteczny (m) 150

HistoriaEdytuj

Agram 2000 chorwacki pistolet maszynowy.jpg
Po rozpadzie Jugosławii na terenie Chorwacji rozpoczęto produkcję broni w niewielkich, lokalnych zakładach przemysłowych. Ze względu na prostotę konstrukcji najczęściej produkowane były pistolety maszynowe. Jednym z nich był Agram 2000. Jego konstrukcja oparta jest na włoskim pistolecie maszynowym Beretta M12S. Agram 2000 i jego udoskonalony wersja Agram 2002 były używane na niewielką skalę podczas konfliktów na terenie byłej Jugosławii. W czasie jej trwania i po jej zakończeniu niewielka liczba tych peemów znalazła się w rękach grup przestępczych całej Europy.

OpisEdytuj

Agram 2000 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działającą na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Strzela z zamka otwartego. Komora zamkowa rurowa, ze stali, komora spustowa z polimeru. Po lewej stronie, nad spustem znajduje się skrzydełko bezpiecznika-przełącznika rodzaju ognia. Mechanizm spustowy umożliwia prowadzenie ognia pojedynczego i seriami. Rękojeść napinania zamka znajduje się po lewej stronie, okno wyrzutowe po prawej. Agram 2000 zasilany jest z dwurzędowych magazynków łukowych wykonanych w znacznym stopniu z polimeru. Gniazdo magazynka znajduje się u dołu broni pomiędzy chwytami. Przedni chwyt ma nietypowy kształt pierścienia. jego ukształtowanie ma ułatwić opanowanie broni podczas strzelania seriami. Broń pozbawiona jest kolby. Przyrządy celownicze składają się z muszki i przerzutowego celownika o nastawach 75 i 150 m.

WersjeEdytuj

  • Agram 2000 - standardowa wersja.
  • Agram 2002 - ulepszona wersja.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki