FANDOM

Republika Abchazji (RA) - państwo w północno-zachodniej części gór Kaukazu, położone nad Morzem Czarnym.

Coat of arms of Abkhazia.svg

Godło Republiki Abchazji

Flag of Abkhazia.svg

Flaga Republiki Abchazji

Abchazja graniczy z Federacją Rosyjską oraz Gruzją. Jest to była gruzińska republika autonomiczna, która proklamowała niepodległość 23 lutego 1992 roku, a jej niepodległość została uznana w 2008 roku po zwycięskiej wojnie z Gruzją przez niektóre państwa (Osetię Południową, Naddniestrze (NRM)Rosję, Nikaraguę (RN), Wenezuelę (BRW), Nauru, Vanuatu, Tuvalu) choć na arenie międzynarodowej ta deklaracja nie jest uznawanaDeklaracja niepodległości nie była nielegalna, ponieważ według Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości nic w prawie międzynarodowym nie zabrania takich deklaracji.

Historia:

Od IV wieku obszary obecnej Abchazji były pod wpływami Gruzji. Na początku VI wieku nastąpiła chrystianizacja. Na przełomie IX i X wieku istniała niepodległa Abchazja ze stolicą w Kutaisi, którego władca Leon II ogłosił się królem. Abchazja przeżywała rozkwit rozszerzając panowanie na sąsiednie księstwa, Imeretię oraz Kartlię, ale po objęciu jej tronu w 978 roku przez króla gruzińskiego Bagrata III została przyłączona do Gruzji. Od XV do XIX wieku Abchazja była księstwem zależnym od Turcji. Nastąpiła jej islamizacja. Książęta abchascy w walce z Imperium Osmańskim zaczęli poszukiwać protekcji w Rosji. W 1810 roku po zwycięskiej wojnie z Turcją, Abchazję włączono do Imperium Rosyjskiego. W 1864 roku podporządkowano Abchazję bezpośrednio administracji rosyjskiej jako Suchumski Okręg Wojskowy. Reakcją na zniesienie autonomii było powstanie narodowe Abchazów w 1866 roku, zakończone jednak klęską i krwawo zdławione.

Podczas wojny rosyjsko-tureckiej w latach 1877-1878, Abchazja została poważnie zniszczona. W konsekwencji klęski powstania i przetaczających się przez kraj wojen nastąpiła masowa emigracja abchaskich muzułmanów do Turcji. W Abchazji zaczęli osiedlać się prawosławni Gruzini, Rosjanie oraz uchodzący z Turcji Ormianie i Grecy. Od maja 1918 do marca 1921 roku Abchazja wchodziła w skład niepodległej Gruzji na prawach autonomii.

W marcu 1921 roku, po podboju przez Armię Czerwoną, proklamowana została Abchaska Socjalistyczna Republika Radziecka, a w 1931 roku pod nazwą Abchaska Autonomiczna Socjalistyczna Republika Radziecka Abchazja została włączona do Gruzińskiej SRR. W latach 30-tych, 40-tych i na początku 50-tych XX wieku trwała intensywna gruzinizacja Abchazji.

W lipcu 1989 roku wybuchły abchasko-gruzińskie starcia zbrojne w Suchumi. W roku 1992 roku do Abchazji wprowadzono gruzińską Gwardię Narodową pod pretekstem ścigania zwolenników obalonego prezydenta Gamsachurdi i ochrony linii kolejowej, co spowodowało wybuch regularnych walk. W lipcu tegoż roku Abchazja proklamowała niepodległość, co było przyczyną dwuletniej krwawej wojny z Gruzją. W 1994 roku podpisano w Moskwie porozumienie, które znacznie rozszerzyło zakres autonomii abchaskiej w ramach państwa gruzińskiego. Na jego mocy z mandatu ONZ w Abchazji stacjonują Kolektywne Siły Pokojowe Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP). Ponieważ paszporty wydawane przez Abchazję nie są uznawane w świecie, większość ludności Abchazji (około 80-90%) przyjęła obywatelstwo rosyjskie. W 1998 roku wybuchł kolejny konflikt zbrojny z Gruzją, zakończony zwycięstwem Abchazów. W sierpniu 2008 roku w czasie wojny w Południowej Osetii siły zbrojne Abchazji zdobyły wąwóz Kodori i osiągnęły granicę Abchazji z 1921 roku. Po wygranej wojnie, nastąpiły masowe demonstracje ludności pod hasłami uznania niepodległej Abchazji, a parlament Abchazji wystąpił z wnioskiem o uznanie niepodległości republiki. Republika Abchazji znajduje się w strefie wpływów Federacji Rosyjskiej będącej gwarantem istnienia republiki.

Geografia:

Większą część terytorium zajmują południowe stoki głównego grzbietu gór Kaukazu. Najwyższy szczyt to Dombaj-Ulgen (4 046 m n.p.m.). Główne rzeki to: Kodori, Bzyb, Gumista i Galidzga. Na wybrzeżu panuje klimat podzwrotnikowy, wilgotny, w górach od 500 do 2 000 m n.p.m. górski umiarkowany, powyżej  2 000 m n.p.m. górski chłodny.

Aleksander Ankwab

Prezydent Republiki Abchazji Aleksander Ankwab

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: abchaski, rosyjski
  • Stolica: Suchumi
  • Ustrój polityczny: republika demokratyczna
  • Głowa państwa: prezydent Aleksander Ankwab
  • Powierzchnia: 8 550 km²
  • Liczba ludności: 240 705
  • Jednostka monetarna: Rubel rosyjski

Partie polityczne:

  • Zjednoczona Abchazja

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • brak danych

Armia :

Sprzęt i uzbrojenie wojska Abchazji:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:48, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki