FANDOM

AR-18 - karabin szturmowy konstrukcji amerykańskiej kalibru 5,56.

Ar18.jpg

Karabin szturmowy AR-18

AR-18 jest projektem firmy Armalite, który ujrzał światło dzienne na początku lat 60-tych XX wieku. Firma podjęła pracę nad tym projektem z powodu odsprzedania praw do karabinu M16 firmie Colt. AR-18 miał być konkurencją dla tamtego karabinu. Armalite miało zamiar na sprzedaż licencji na produkcję karabinu do krajów trzeciego świata. Z konstrukcyjnego punktu widzenia AR-18 jest lepszy tak od M16, jak i od szeroko rozpowszechnionego radzieckiego karabinu AK, ale pojawił się kiedy oba karabiny były już w służbie różnych krajów. Armalite jako firma nie wyprodukowała znaczącej liczby egzemplarzy tej broni. Licencję sprzedała natomiast do dwóch krajów: Wielkiej Brytanii (Sterling Armanents Co.) i Japonii (Howa Machinery Co.). Wszystkie trzy firmy wyprodukowały niespełna 20.000 egzemplarzy karabinu. Ostatni został wyprodukowany w 1979 roku. W 2001 roku firma Armalite dokonała reanimacji programu i przystosowała AR-18 do nowszych naboi SS109 a także wprowadziła obudowę z polimerów i nakładkę pozwalającą używać magazynków od M16.

AR-18 działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych z przewodu lufy przez boczny otwór w lufie. Do cofania zamka używany jest krótki tłok gazowy umieszczony w tunelu nad lufą. Zamek rygluje lufę przez obrót i jest podobnego typu co ten z M16. Dźwignia zamka umieszczona jest z prawej strony. Całość komory zamkowej jest zrobiona z blachy stalowej i dzieli siê na górną i dolną (w reaktywowanej wersji dolna jest zrobiona z polimerów). Broń strzela ogniem pojedynczym i ciągłym, przy czym cywilne wersje tylko pojedynczym. Kolba jest z plastiku i składa się na stronę. Jako przyrządy celownicze służy muszka i szczerbinka, ale każdy AR18 jest wyposażony w szynę do montażu optyki.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń AR-18
Państwo USA
Producent Armalite
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1963
Produkcja seryjna 1963 - 1979, 2001 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 970
Masa (kg) 3
Pojemność magazynka 20 / 30 / 40
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 750
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 80
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 991

Użytkownicy:

  • rynek cywilny
  • terroryści i grupy paramilitarne

Pochodne:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki