FANDOM

AR-10 - karabin szturmowy konstrukcji amerykańskiej.

AR-10

Karabin AR-10 został zaprojektowany w latach 50-tych XX wieku przez Eugene Stonera, pracującego dla Armalite, należącego wówczas do przedsiębiorstwa Fairchild Aircraft Corporation. Karabin opracowany został z myślą o zastąpieniu przestarzałych karabinów samopowtarzalnych M1 Garand. Na AR-10 oparte zostały późniejsze konstrukcje AR-15 i M16. Dostosowany do naboju karabinowego 7,62 x 51 mm NATO.

Karabin działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych przez boczny otwór w lufie i cienką długą rurkę. Posiada mechanizm spustowo-uderzeniowy kurkowy z przełącznikiem rodzaju ognia połączonym z bezpiecznikiem. Zasilany amunicją z magazynka pudełkowego o pojemności 20 nabojów. Podstawęcelownika przeziernikowego przerzutowego o nastawach 0-300 i 300-500 m. zainstalowano w uchwycie transportowym. Karabin AR-10 produkcji holenderskiej wyposażono w tłumik służący również jako nasadka do miotania granatów karabinowych. Dźwignię napinającą zamek w kształcie języka spustowegoumieszczono w górnej części komory zamkowej. Stała kolbachwyt typu pistoletowego i osłona lufy są wykonane z tworzywa.

Pierwszy prototyp broni wyprodukowano w 1955 roku, zbyt późno, by wziął udział w testach, mających wyłonić nowy karabin dla Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Na uzbrojenie przyjęty został bardziej konwencjonalny karabin M14, którego produkcja rozpoczęła się w 1957 roku. W tym samym roku, ArmaLite sprzedała licencję na produkcję AR-10 holenderskiemu przedsiębiorstwu Artillerie-Inrichtingen z Hembrug.

W latach 90-tych ArmaLite rozpoczęła produkcję karabinu AR-10B, przeznaczonego na rynek cywilny i będącego zmodyfikowaną kopią oryginalnego AR-10.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń AR-10
Państwo USA
Producent Armalite
Projektant Eugene Stoner
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy lata 50 XX wieku
Produkcja seryjna lata 60 XX wieku
Kaliber Nabój 7,62 x 51 mm
Długość (mm) 1050
Masa (kg) 3,29
Pojemność magazynka 20
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700
Zasięg skuteczny (m) 630
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 820

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki