FANDOM

Ak-12 01
AK-12 - prototypowy karabin szturmowy konstrukcji rosyjskiej rozwijany w zakładach Iżmasz.

Po raz pierwszy o planach wprowadzenia nowej generacji AK wspomniał w 2009 roku dyrektor generalny RosoboroneksportuAnatolij Isajkin. To on po raz pierwszy użył określenia "kałasznikow dwusetnej serii" na nowo opracowywaną broń. Nową konstrukcje nazywano roboczo AK-200 Pod koniec 2011 roku zmontowano pierwsze prototypy broni. Publiczna prezentacjia broni odbyła się 24 stycznia 2012 roku podczas wizyty wicepremiera Rosji Dmitrija Rogozinawa w zakładach Iżmasz. Broń określana jest mianem piątej generacji karabinków Kałasznikowa.

Karabin jest bronią samoczynno-samopowtarzalną działającą na zasadzie odprowadzenia gazów prochowych przez boczny otwór w lufie na tłok gazowy. W porównaniu do poprzednich karabinków AK, nowa konstrukcja ma być modułowa oraz znacznie bardziej ergonomiczna i funkcjonalna. Broń ma mieć łatwo wymienną lufę lepszej jakości, niż dotychczas produkowane odmiany, a także charakteryzować się lepszą celnością i mniejszym odrzutem podczas strzału. Karabin ma być dostosowany do amunicji 5,45 mm x 395,56 mm x 457,62 mm x 39 i 7,62 mm x 51. Chwyt napinacza przesunięto do przodu, może on także tak jak inne manipulatory zostać umieszczony z lewej lub prawej strony broni. Dodano skaładaną na prawą stronę kolbę. AK-12 ma zostać wyposażony w możliwość mocowania standardowych w armii rosyjskiej granatników podwieszanychcelowników optycznychlaserowych wskaźników celu oraz innych akcesoriów. Docelowo ma powstać około 20 różnych wariantów broni.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń AK-12
Państwo Rosja
Producent Iżmasz
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 2011 - 2012
Produkcja seryjna 2014-?
Kaliber Nabój 5,45 x 39 mm, Nabój 5,56 x 45 mm, Nabój 7,62 x 39 mm, Nabój 7,62 x 51 mm
Długość (mm) 940
Masa (kg) 3.2
Pojemność magazynka 30/60/95
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650 - 1000
Zasięg skuteczny (m) 800
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 900

Użytkownicy: