FANDOM

AK-103
AK-103 (ros. АК-103) - karabin szturmowy konstrukcji rosyjskiej.
A103a1

Karabin AK-103 zaprojektowano z wykorzystaniem podzespołów karabinu AK-74M, ale ma kaliber 7,62 × 39 mm i traktowany jest jako następca AKM w ofercie Iżmaszu.

AK-103 różni się od AKM zastosowaniem składanej na bok karabinu kolby, polimerowego łoża i wielofunkcyjnego urządzenia wylotowego. Pod karabinem może być podwieszany granatnik podlufowy GP-30 kalibru 40 mm. Poza wersją standardową powstała także wersja karabinkowa nazwana AK-104 posiadająca skróconą lufę (314 mm), o długości 824/586 mm i masie 3 kg.

AK-103 był początkowo produkowany w niewielkich ilościach dla armii rosyjskiej w której zastępował najbardziej wyeksploatowane egzemplarze AKM. W maju 2005 roku 100 000 karabinów AK-103 i licencję na ich produkcję zakupiła Wenezuela (BRW). AK-103 ma zastąpić w tym kraju karabiny FN FAL. Zamówione karabiny zostały dostarczone do końca 2006 roku (30 000 w czerwcu, 32 000 w sierpniu i 28 000 w grudniu tego roku). Do 2010 roku pełną moc produkcyjna ma osiągnąć fabryka karabinów w stanie Aragua, która ma produkować 50 000 AK-103 rocznie. Prócz Wenezueli licencyjnej produkcji AK-103 podjeła się także Etiopia (FDRE).

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń AK-103 AK-104
Państwo Rosja
Producent Iżmasz
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1994
Kaliber Nabój 7,62
Długość (mm) 700 586
Masa (kg) 3,4 3
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600
Zasięg skuteczny (m) 500

Karabin AK-103 jest bronią samoczynno-samopowtarzalną. Automatyka broni działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych z długim skokiem tłoka gazowego. Zamek ryglowany przez obrót (2 rygle). Rękojeść przeładowania po prawej stronie broni, związana z suwadłem. Mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Skrzydełko bezpiecznika/przełącznika rodzaju ognia po prawej stronie komory zamkowej w pozycji zabezpieczonej zasłania wycięcie, w którym porusza się rękojeść przeładowania. Magazynki 30 nabojowe, wymienne z AK i AKM. Kolba z tworzywa sztucznego, składana. Przyrządy celownicze mechaniczne, składają się z muszki i celownika krzywkowego (nastawy do 1000 m), broń wyposażona jest w boczny montaż celownika optycznego.

Wersje:

AK-103 - standardowa wersja.

AK-104 - subkarabinek, skrócona wersja AK-103

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki