FANDOM

Automat Kałasznikowa (AK), ros. Автомат Калашникова (АК) - karabin szturmowy konstrukcji radzieckiej produkowany od 1949 roku.

Ak47.jpg

Karabin szturmowy AK

W Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) prace nad bronią strzelającą nabojem pośrednim rozpoczęły się się już w latach 30-tych XX wieku. Pracowano równocześnie nad amunicją i bronią kalibru 7,62 mm oraz 5,5 mm. Działania porzucono podczas wybuchu II wojny światowej. Zainteresowanie bronią na nabój pośredni, powróciło po zdobyciu pierwszych egzemplarzy niemieckich karabinów MKb-42 oraz pojawieniu się, dostarczanych z USA, karabinków M1 Carbine. W 1946 roku ogłoszono konkurs na broń, która miała być podstawą uzbrojenia Armii Radzieckiej. Do fazy badań prototypów zakwalifikowano sześć konstrukcji. Kałasznikow otrzymał wówczas jedynie wyróżnienie. Równocześnie został on skierowany do fabryki nr 2 w Kowrowie. Mógł tam korzystać z nowoczesnego parku maszynowego, a także z pomocy doświadczonego biura konstrukcyjnego. Kałasznikow stanął tam na czele zespołu roboczego, który zajął się wyłącznie dopracowywaniem jego karabinu. Najbliższym jego współpracownikiem stał się młody inżynier Aleksander A. Zajcew. Broń otrzymała oficjalną nazwę Automat Kałasznikowa wz. 1946 nr 1 (AK-46 nr 1). W próbach poligonowych jako broń porównawcza zostały użyte: pistolet maszynowy PPSz, karabin Sudajewa - AS-44, oraz zdobyczny niemiecki karabin StG44. Uznano jednak, że żaden z testowanych karabinów nie spełnia wymagań. Po gruntownym przebudowaniu karabinu AK-46, 21 stycznia 1948 roku, minister uzbrojenia D. Ustinow, wydał rozkaz zakończenia do 1 czerwca prac nad rodziną broni strzelających nabojem pośrednim. Nakazał też rozpoczęcie przygotowań do jej masowej produkcji. Produkcja karabinów automatycznych Kałasznikowa miała się odbywać w Iżewskich Zakładach Samochodowych. W przygotowaniach brał początkowo udział konstruktor z zespołem. Później zadanie to przejął główny konstruktor fabryki Dawid Winkorjoz. W lipcu 1948 roku zamówiono partię karabinów AK przeznaczoną do prób w jednostkach wojskowych. Następnego roku zostały oficjalnie przyjęte do wyposażenia Armii Radzieckiej, a w nagrodę Michaił Kałasznikow został odznaczony Nagrodą Stalinowską I stopnia.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń AK
Państwo Związek Radziecki
Producent Iżmasz
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1946 - 1948
Produkcja seryjna 1949 - nadal
Kaliber 7,62 x 39
Długość (mm) 870
Masa (kg) 3,9
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 120
Zasięg maksymalny (m) 3000
Zasięg skuteczny (m) 400
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 715
Energia początkowa pocisku (J)

2000

Wersje:Edytuj

  • AK - wersja podstawowa
  • AKS - wersja z metalową kolbą
  • Zastawa M64 - jugosłowiańska wersja licencyjna
  • Valmet M62 - fińska wersja licencyjna
  • AIM - rumuńska wersja licencyjna
  • AMD-65 - węgierska modernizacja karabinu AK

Wersje rozwojowe:Edytuj

  • AKM - zmodernizowana wersja karabinu AK
  • AK-74 - zmodernizowana wersja rozwojowa karabinu AK

Użytkownicy:Edytuj

Linki Edytuj

Animacje o działaniu AK: Edytuj

Strzelanie: Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki