FANDOM

AGAT - polska jednostka specjalna, sformowana 1 lipca 2011 roku w Gliwicach.

AGAT logo.jpg

Odznaka jednostki AGAT

AGAT jest lekką jednostką szturmową o charakterze powietrznodesantowym, wykonującą akcje bezpośrednie w ugrupowaniu i na tyłach przeciwnika. Nowa jednostka specjalna ma być kuźnią dla żołnierzy, którzy w przyszłości, jeśli się sprawdzą, będą mogli przejść do innych jednostek Wojsk Specjalnych.

Pomysłodawcą utworzenia jednostki jest gen. dyw. Bogusław Pacek, doradca ministra obrony, były komendant główny Żandarmerii Wojskowej i twórca trzech Oddziałów Specjalnych Żandarmerii Wojskowej (Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Gliwice). Formowanie Jednostki Wojskowej AGAT rozpoczęto na mocy Decyzji Ministra Obrony Narodowej Bogdana Klicha z dnia 18 marca 2011 roku. Termin sformowania jednostki określono do 30 czerwca 2011 roku. Z dniem 1 lipca 2011 roku jednostka rozpoczęła funkcjonowanie w strukturach Wojsk Specjalnych. W skład AGAT-u weszła znaczna część żołnierzy rozformowanego Oddziału Specjalnego Żandarmerii Wojskowej z Gliwic.

InformacjeEdytuj

EtymologiaEdytuj

Nazwa Agat nawiązuje do historycznego kryptonimu powstałego 1 sierpnia 1943 r. oddziału dywersji bojowej Kedywu (Kierownictwa Dywersji) Komendy Głównej Armii Krajowej. Ówczesna nazwa oddziału zasilonego przez harcerzy warszawskich Szarych Szeregów pochodziła od złożenia wyrazów Anty-Gestapo. Najbardziej znaną akcją dawnego Agatu był udany zamach na dowódcę SS i policji na dystrykt warszawski Franza Kutscherę.

ZadaniaEdytuj

Głównym zadaniem jednostki jest dywersja na tyłach i w ugrupowaniach przeciwnika. Typowe zadanie dla Jednostki AGAT brzmi: „zniszczyć” lub „znaleźć i zniszczyć”. Jednak w odróżnieniu od jednostek typu GROM, Formoza czy 1 Pułk Specjalny Komandosów, których operatorzy prowadzą głównie precyzyjne akcje specjalne na głębokich tyłach wroga, np. odbijania zakładników (GROM), szkolenie sił sojuszniczych oraz dywersja (1 Pułk Specjalny Komandosów) działania rajdowe (Formoza), głównym zadaniem AGAT-u ma być w czasie akcji bojowych tych pierwszych działanie pozorujące oraz zabezpieczające czyli branie na siebie głównego ciężaru walki z przeciwnikiem uzbrojonym w sprzęt pancerny czy lotnictwo.

UzbrojenieEdytuj

Broń przeciwpancerna, maszynowa oraz przeciwlotnicza.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki