FANDOM

96K6 "Pancir-S1" (ros. 96К6 "Панцирь-С1") - samobieżny artyleryjsko-rakietowy system przeciwlotniczy konstrukcji rosyjskiej rozwinięcie i następca 2K22 "Tunguska".
96K6 Pantsir-S1 air defence gun missiles system n wheeled chassis 01

System Pancir-S1 na podwoziu terenowej ciężarówki Kamaz 6560

Prace nad nowym system będącym rozwinięciem systemu 2K22 "Tunguska" rozpoczęły się w 1990 roku. Prototyp został ukończony w 1994 roku, a w roku następnym po raz pierwszy zaprezentowany publicznie. Ze względu na trudną sytuację ekonomiczną Rosji prace wstrzymano. Ponownie uruchomiono je w 2000 roku dzięki złożeniu zamówienia na system przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA).

Pancir-S

System Pancir-S1 na podwoziu gąsienicowym GM-352M1

W skład systemu wchodzą dwie dwulufowe armaty automatyczne 2A38M kalibru 30 mm oraz dwanaście przeciwlotniczych pocisków rakietowych 57E6 lub 57E6-E kal. 76 i 90 mm. System posiada dwa nowe radary o zwiększonym zakresie mogące wykrywać i śledzić jednocześnie więcej celów powietrznych (20 celów jednocześnie), także lądowych z odległości od 20 000 m do 200 m od stanowiska ogniowego na pułapie od 5 do 15 000 metrów i posiada zintegrowany system IFF. W kabinie zastąpiono wyświetlacze kineskopowe nowymi ekranami ciekłokrystalicznymi LCD i umieszczono nowy centralny system komputerowy znacznie zmnieszający czas reakcji do maks. 4-6 sek. Zestaw może razić cele będąc w ruchu. W związku z zastosowaniem nowych technologii zmniejszono całkowitą objętość systemu o 1/3, natomiast wagę o 1/2. Zestaw Pancir-S1 może być montowany zarówno na podwoziu kołowym (ciężarówka terenowa Kamaz 6560 w układzie 8X8), gąsienicowym (GM-352M1 - zmodernizowany nośnik pochodzący z zestawu 2K22 Tunguska), na dużych okrętach wojennych oraz na stanowiskach stacjonarnych.

Pancirs1

Zestaw 96K6 "Pancir-S1" należący do Armii Rosyjskiej

Zadaniem systemu 96K6 jest ochrona cywilnych i wojskowych obiektów oraz zrupowań wojskowych do wielkości pułku narażonych na atak powietrzny wroga. Przeznaczony jest on do niszczenia wszelkich celów powietrznych (samolotów, smigłowców, bezzałogowych aparatów latających, pocisków rakietowych, samolotów technologii Stealth), lecących z prędkością maksymalną do 1 300m/s, na pułapie do 15 000m i dystansie do 20 000m. Z racji ogromnej skuteczności w zwalczaniu amerykańskich rakietowych pocisków manewrujących Tomahawk system ten otrzymał przydomek "Pogromca Tomahawków". Ponadto kompleks jest w stanie zwalczać lekko opancerzone cele naziemnych, jak również siłę żywą wroga. Zestaw Pancir-S1 może działać w pełni samodzielnie lub jako bateria ogniowa składająca się z większej ilości zestawów, gdzie jeden pojazd jest głównym stanowiskiem dowódczym natomiast 3 do 5 pojazdów wypełnia jego polecenia. Pierwsze gotowe zestawy weszły na uzbrojenie Armii Rosyjskiej w 2010 roku, natomiast w 2012 roku zaprezentowano publicznie po raz pierwszy zestaw na podwoziu gąsienicowym.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: KBP (Tuła)
  • Typ pojazdu: samobieżny system przeciwlotniczy
    Pancyr S-1

  • Załoga: 3 osoby
  • Prototypy: 1994
  • Produkcja: 2008 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: około 235szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: 2 dwulufowe armaty automatyczne 2A38M kal. 30 mm, 12 rakiet przeciwlotniczych 57E6 lub 57E6-E
  • Uzbrojenie dodatkowe: brak
  • Silnik: ...
  • Skrzynia biegów: ...
  • Pancerz: ...
  • Długość: ...
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: ...
  • Prześwit: ...
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: do 30 000 kg (zależnie od wersji)
  • Prędkość maks.: 110 km/h
  • Zasięg: ...
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

​Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 00:23, maj 25, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki