FANDOM

1 Pułk Specjalny Komandosów (Jednostka Wojskowa Komandosów, JW 4101) - oddział komandosów stacjonujący w Lublińcu.

539px-Odznaka 1PSK

Jednostka Wojskowa 4101 jest najstarszą jednostką wojskową polskich komandosów. Została sformowana w listopadzie 1961 roku jako 26 Batalion Dywersyjno-Rozpoznawczy w Krakowie. W 1964 roku batalion dyslokowano do Dziwnowa i rozkazem Ministra Obrony Narodowej PRL z 8 maja 1964 roku zmieniono nazwę na 1 Batalion Szturmowy. Sztandar batalionowi wręczono 12 października 1966 rokuW 1986 roku batalion przeniesiony został do garnizonu Lubliniec.

Pułk specialny wp

Logo

Po tranformacji ustrojowej 1 Batalion Szturmowy przeformowano 15 sierpnia 1993 roku na 1 Pułk SpecjalnyPoprzedni etat JW 4101 został utworzony Zarządzeniem szefa SG WP w dniu 8 października 1993 roku jako 1 Pułk Specjalny. Zmieniał on etat 1 Samodzielnego Batalionu Szturmowego. Wyróżnik Komandosów pułk otrzymał w 1995 roku. Pułk w latach 1993-2007 podlegał dowódcy Wojsk Lądowych i był w owym czasie jedyną samodzielną jednostką specjalną SZ RP (poza Gromem).

W 2007 roku 1 Pułk Specjalny Komandosów przeszedł z Wojsk Lądowych w podporządkowanie Wojsk Specjalnych.

Informacje

Zadania:

Jednostka Wojskowa Komandosów działa w czasie pokoju, kryzysu i wojny, zarówno na terenie Polski, jak i poza jej granicami. Żołnierze przechodzą szkolenie ogólnowojskowe w tym w walce wręcz, górskie, spadochronowe, nurkowe, w prowadzeniu działań w terenie zurbanizowanym, SERE oraz inne. JW 4101 ma potencjał do prowadzenia działań w środowisku lądowym, na wodach śródlądowych i z powietrza. Żołnierze posiadają umiejętności taktycznego ratownictwa medycznego, stosowania technik alpinistycznych oraz technik jaskiniowychJednostka Wojskowa 4101 jest przeznaczona do prowadzenia działań taktycznych poziomu taktycznego, poziomu operacyjnego oraz strategicznego. Działania może prowadzić samodzielnie, jak i wspierając związki taktyczne oraz związki operacyjne. Lubliniecki oddział może prowadzić działania zaczepne na głębokie zaplecze przeciwnika, dokonywać infiltracji oraz eksfiltracji.

Uzbrojenie:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki