FANDOM

222 Remington.jpg
Brońiamunicja0001.jpg

Opakowanie mieszczące 20 nabojów .222 Remington

.222 Remington - amerykański nabój karabinowy.

Pod koniec lat czterdziestych ubiegłego stulecia w USA zaczęło rozwijać się strzelectwo długodystansowe, nazwane później varmintingiem, co oznacza także formę polowania na drobne drapieżniki. Zaistniała zatem potrzeba opracowania nowego naboju z lekkim, szybkim pociskiem o płaskim torze lotu, zapewniającym względnie precyzyjne trafienia na dystansie 200–250 m.

Wyzwanie to podjęła firma Remington i już w 1950 roku wprowadziła nowy nabój - .222 Rem. (5,6 x 43),a wraz z nim pierwszy sztucer wykonany w tym kalibrze - Remington Model 722.

W konstrukcji .222 Rem. nie wzorowano się na żadnym znanym już innym naboju, zarówno wojskowym, jak i cywilnym. Nabój .222 Rem. stał się więc amunicją opracowaną od podstaw, a nie typowym „wildcatingiem" polegającym na wydłużeniu lub pogrubieniu łuski innego znanego naboju.

Początkowo popularność naboju .222 Rem. dynamicznie rosła, zyskując zwolenników właściwie na całym świecie. W 1958 roku, wraz z firmą Springfield Arsenal, zaoferowano odmianę - nabój kal. .222 Remington Magnum (5,6x47), dość chłodno przyjętą na rynku.

Mimo silnej konkurencji, nabój kal. .222 Rem. nie stracił wielu swoich zwolenników. Jednym z kilku tego powodów jest względnie wysoka trwałość luf sztucerowych. Nabój kal. .222 Rem obciąża zespół lufy ciśnieniem rzędu 3700 barów (przy pomiarze ciśnienia wykonanym metodą przetwornika elektromechanicznego). Jest to ciśnienie bardzo wysokie, ale nie tak duże jak np. w kal. .222 Rem.Mag. czy .223 Rem. (4100-4300 barów). Obciążenie lufy ciśnieniem przekłada się oczywiście na jej trwałość, celność i czas przydatności do strzelania, z zachowaniem gwarantowanej przez producenta precyzji trafień. Poprawnie wykonana lufa kal. .222 Rem., przy zastosowaniu nowoczesnych materiałów i technologii, powinna wytrzymać średnio ok. 5-6 tys. strzałów, bez widocznego pogorszenia się parametrów skupienia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki