FANDOM

Śmigłowiec (helikopter) - statek powietrzny (wiropłat) pionowego startu i 

Vs300

Pierwszy śmigłowiec świata Vought - Sikorsky 300

lądowania cięższy od powietrza, który wytwarza zarówno siłę nośną jak i ciąg dzięki ruchowi obrotowemu wirnika lub wirników napędzanych przez silnik, a obecnie coraz częściej przez 2, a czasem nawet 3 silniki. Wirnik zbudowany jest z odpowiednio profilowanych łopat osadzonych w głowicy. Konstrukcja śmigłowca pozwala mu oprócz pionowego startu i lądowania także zawisnąć nieruchomo, poruszać się do tyłu lub na boki.

Za twórcę śmigłowca powszechnie uważa się pracującego w Stanach Zjednoczonych rosyjskiego konstruktora Igora Sikorskiego, który w latach 1939-1941 zaprojektował Vought - Sikorsky 300. Była to pierwsza działająca maszyna z jednym wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, które rozwiązywało problem momentu oporowego, jaki oddziaływuje na kadłub śmigłowca, a pochodzi z napędu wirnika nośnego. Ten układ, zwany klasycznym, jest wykorzystywany do dziś w większości maszyn.

Śmigłowiec wojskowy:Edytuj

Z10159786X,Black-Hawk

Śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk

Śmigłowiec wojskowy - śmigłowiec specjalnie zbudowany lub przebudowany na potrzeby sił zbrojnych danego państwa. Większość śmigłowców może pełnić rolę szturmowych, obserwacji, nadzoru, ratownictwa lub transportu wyposażenia.
Mi24CP

Śmigłowiec szturmowy produkcji radzieckiej MI-24

Przykłady śmigłowców wojskowych:Edytuj