FANDOM

Ługańska Republika Ludowa (ŁRL) - nieuznawane państwo socjalistyczne w Europie Wschodniej.
COAT LPR oct 2014.svg

Godło Ługańskiej Republiki Ludowej (ŁRL)

Ługańska RL

Flaga Ługańskiej Republiki Ludowej (ŁRL)

Ługańska Republika Ludowa graniczy od zachodu Ukrainą, od północy i wschodu z Federacją Rosyjską (FR), natomiast od południowego zachodu z Doniecką Republiką Ludową (DRL), z którą tworzy Zjednoczoną Republikę Ludową Noworosja. ŁRL podzielona jest na 18 rejonów.

ŁRL to były ukraiński obwód, który razem z obwodami charkowskim i donieckim proklamował niepodległość 6 kwietnia 2014 roku po tym jak władzę nad nim przejęły ludowe siły powstańcze walczące z kijowską juntą. Niepodległość została uznana przez Federację Rosyjską, choć nielegalne władze Ukrainy, Unia Europejska i USA tej deklaracji nie uznają. Deklaracja niepodległości nie była nielegalna, ponieważ według Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości nic w prawie międzynarodowym nie zabrania takich deklaracji, identyczną jednostronną deklarację niepodległości Kosowa te same kraje w większości natychmiast uznały [1]11 maja 2014 roku niepodległość została potwierdzona przez obywateli republiki w referendum niepodległościowym. Ponad 90% mieszkańców opowiedziało się w nim za niezależnością od władz w Kijowie. Zachodnia społeczność międzynarodowa z niejasnych względów politycznych nie uznała tych wyników. 22 maja 2014 nastąpiło zjednoczenie republiki z Doniecką Republiką Ludową (DRL) w państwo związkowe o nazwie Zjednoczona Republika Ludowa Noworosja. Obecnie projekt Noworosji został zawieszony i na powrót obie republiki są samodzielne.

Choć znaczna część terenu byłego Obwodu Ługańskiego jest pod kontrolą sił powstańczych i obowiązuje kruchy rozejm między Ukrainą i Noworosją to w niektórych miejscach toczą się nadal walki z ukraińską Gwardią Narodową i bojówkami faszystowskimi, głównie z "Prawego Sektora". Ukraińska Armia zdecydowanie odmawia pacyfikacji obywateli republiki uznając za zbrodnicze decyzje kijowskiej junty o wysyłaniu na swoich obywateli sił wojskowych i ciężkiego sprzętu. Siły powstańcze i Armia Noworosji dąży do wyzwolenia całego terenu republiki oraz sąsiednich ukraińskich obwodów odeskiego, chersońskiego, charkowskiego oraz zaporoskiego, których mieszkańcy domagają się zjednoczenia z Noworosją w historycznych granicach oraz marszu na Kijów w celu wyzwolenia Ukrainy z nielegalnej władzy wyłonionej w wyniku zamachu stanu.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: rosyjski, ukraiński
  • Stolica: Ługańsk
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: Igor Płotnicki
  • Powierzchnia: 26 684 km²
  • Liczba ludności: 1 506 549 (listopad 2015rok)
  • Jednostka monetarna: Rubel rosyjski

Partie polityczne:

  • Robotniczy Front Ługańszczyzny (RFŁ) - komunistyczna
  • Noworosja - socjalistyczna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Łuhańskyj Teplowozobudiwnij Zawod (ŁTZ)

Armia :

Armię ŁRL stanowi Armia Południowego Wschodu (ros. Армия Юго-Востокa) złożona z ochotników w wieku od 18 do 60 lat mieszkających na terenie republiki, oraz byłych funkcjonariuszy ukraińskiego Berkutu i żołnierzy Armii Ukraińskiej, którzy odmówili wykonywania rozkazów nielegalnego rządu w Kijowie i przeszli na stronę powstańców. Liczebność nie jest znana, uzbrojenie składa się głównie z byłego sprzętu Ukraińskiej Armii, który powstańcy zdobyli w walce lub który przekazali przechodzący na stronę powstańców żołnierze ukraińscy, a także z dwóch historycznych czołgów, którzy powstańcy poddali naprawie i uruchomili.
Żołnierze Ługańskiej RL

Żołnierze powstańczej ługańskiej Armii Południowego Wschodu

Sprzęt i uzbrojenie wojska Ługańska:

Biografie:

Galeria:

Film ukazujący formowanie się Armii Południowego Wschodu:

Film przedstawiający kolumnę sprzętu wojskowego Armii Południowego Wschodu:

Michał Iljin (dyskusja) 11:46, cze 9, 2014 (UTC)IljinM.