FANDOM

USMC ETool.jpg
Łopatka piechoty (saperka) - krótka, często możliwa do złożenia, mała łopatka o prostokątnej lub zakończonej w szpic głowni z zaostrzonymi krawędziami roboczymi i drewnianej lub metalowej rękojeści.

OpisEdytuj

Standardowa łopatka piechoty w Wojsku Polskim ma długość ok. 50 cm (wraz z trzonkiem po złożeniu). Długość brzeszczotu (nie licząc obsady na stylisku) wynosi 20 cm, szerokość 15 cm, a grubość blachy 2–3 mm. Ciężar łopatki piechoty waha się od 1 kilograma do 1,3 kg (wersja z pokrowcem i kilofem). Na wojskowej łopatce piechoty znajdują się oznaki cechowania m.in. znak wytwórni i rok produkcji.

Łopatka jest przechowywana w pokrowcu, który prócz ochrony umożliwia przypięcie łopatki do żołnierskiego pasa głównego. Żołnierz w pełnym rynsztunku nosi ją na pasie z tyłu, trzonkiem skierowanym w dół.

HistoriaEdytuj

W armii saperki zaczęły być powszechnie używane w czasie I wojny światowej. Popularne określenie łopatki piechoty mianem saperki pochodzi od zastosowania w formacjach saperów, m.in. do wykopywania elementów min.

ZastosowanieEdytuj

Saperka przeznaczona jest do wykonywania prac ziemnych (w warunkach wojennych do kopania okopów) oraz dokonywania pomiarów przez co żołnierz powinien znać na pamięć wymiary używanej przez siebie łopatki.

Saperka jest też wykorzystywana na polu walki jako broń sieczna, a posługiwanie się nią w takiej formie jest elementem treningów oddziałów wojskowych (w tym jednostek specjalnych) wielu armii i wielu systemów walki.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki